niedziela, 20 sierpnia 2023

Słowo Boże na niedziele - Ekumeniczne nabożeństwo, Od LGBT można nauczyć co to jest prawdziwe chrześcijaństwo, Kard. Ryś: nie będzie żadne zmian nauczania kościołach ...



Drugie nabożeństwo ekumeniczne podczas festiwalu Prague Pride przeszło do historii jako bardzo ważne wydarzenie, które połączyło wiarę i wsparcie dla równości do społeczności LGBTQ. Odniosło ono wielki sukces dzięki zaangażowaniu duchownych z trzech różnych wyznań.

Duchowna Emilie Ouzká z Ewangelickiego Kościoła Czeskobraterskiego, Duchowna Marika Zvardoň z Czechosłowackiego Kościoła Husyckiego oraz diakon Petr Miencil ze Starokatolickiego Kościoła Czech stanęli razem z innymi uczestnikami i stworzyli inspirującą i poruszającą atmosferę. Tym wspólnym krokiem pokazali, że wiara może być elementem łączącym i może wspierać równość oraz szacunek dla wszystkich ludzi, niezależnie od ich orientacji seksualnej czy tożsamości płciowej.

Nabożeństwo nie tylko dało uczestnikom przestrzeń na duchowe przeżycie, ale także podkreśliło ważność inkluzji i tolerancji w społeczeństwie. To wydarzenie stało się przykładem tego, jak różnorodne grupy mogą współpracować w tworzeniu środowiska, w którym każda jednostka jest szanowana i akceptowana taką, jaka jest.

Uczestnicy mieli okazję wziąć udział w nabożeństwie, podzielić się swoimi doświadczeniami i wyrazić wsparcie dla społeczności LGBT+. Duchowni z różnych wyznań wyrazili wdzięczność za możliwość stworzenia takiej wspólnoty, która połączyła wiarę i równość. Tym gestem przekazali silny komunikat o wadze miłości i szacunku między wszystkimi ludźmi.

Drugie nabożeństwo ekumeniczne na festiwalu Prague Pride stało się nie tylko spotkaniem religijnym, ale także symbolem dążenia do stworzenia świata, w którym różnorodność i równość są wartościami, które łączą nas wszystkich - Fundacja Wiara i Tęcza.

Ojciec Michael Coren to duchowny anglikański, dziennikarz i pisarz. Jest felietonistą Toronto Star, częstym współpracownikiem Globe and Mail oraz autorem 18 książek. 

Nigdy nie sądziłem, że jestem homofobem, ale pewnie zbliżyłem się do tego stanu. Zostałem sojusznikiem społeczności LGBTQ ze względu na głębszą wiarę. Nie mogłem postąpić inaczej.

Biblia prawie wcale nie wspomina o homoseksualizmie, który oczywiście jest pojęciem wprowadzonym dopiero w XIX wieku. Tak zwane "gotcha" wersety ze Starego Testamentu odnoszą się do starożytnych obyczajów i często są źle zrozumiane. Historia o Sodomie na przykład nie była interpretowana jako odniesienie do homoseksualizmu aż do XI wieku. Lot - bohater tekstu - oferuje swoje dziewicze córki tłumowi zamiast swoich gości, więc trudno to uznać za przekonującą opowieść o moralności!

Czytając więcej, modliłem się więcej. Im więcej się modliłem, tym bardziej zbliżałem się do LGBTQ chrześcijan, którzy nauczyli mnie lekcji przebaczenia, które mnie zawstydziły. Publicznie przeprosiłem w mojej kolumnie prasowej za krzywdę wyrządzoną społeczności LGBTQ+ moimi tekstami i programami. W wyniku tego doświadczyłem pełnej siły ataków ze strony politycznej i religijnej prawicy. Relacjonowałem z Irlandii Północnej i Bliskiego Wschodu, ale rzadko widziałem takie wstrętne nienawiści. Obelgi, groźby, ataki na moje dzieci i kampanie, by mnie zdyskredytować i zwolnić. Dzięki Bogu, to wszystko potwierdziło wszystko, w co przychodziłem wierzyć.

Stałem się anglikaninem, a trzy lata później wstąpiłem do seminarium. Teraz jestem kapłanem, spędzam czas na próbach głoszenia prawdziwej pieśni Ewangelii i piszę książki i artykuły, które to samo robią. Innymi słowy, jestem koszmarem konserwatywnego chrześcijanina. Ale dla mnie to spełniony sen. Znalazłem prawdę. Znalazłem Jezusa. Ten prosty, 64-letni mężczyzna, żonaty od 36 lat i ojciec czwórki dzieci, ma wiele powodów do wdzięczności. Przede wszystkim dziękuję społeczności LGBTQ za nauczenie mnie tak wiele o tym, czym naprawdę jest chrześcijaństwo (...). 


Kościoły Metodystyczne w Estonii zagłosowali za opuszczeniem swojego globalnego macierzystego kościoła ze względu związanych z osobami LGBTQ+.

Podczas spotkania aż 97% uczestników wyraziło swoje poparcie dla opuszczenia Kościoła Metodystycznego Stanów Zjednoczonych. Decyzja ta wyraża głębokie obawy wśród wspólnoty wiernych w Estonii co do nowych kierunków i polityk prowadzonych przez macierzysty Kościół Metodystyczny, szczególnie w obszarze kwestii związanych z osobami z grupy LGBTQ+.

Ta decyzja o opuszczeniu globalnego Kościoła Metodystycznego wiąże się z chęcią zachowania bardziej konserwatywnych i tradycyjnych wartości w zakresie wiary i moralności.
To nie jest pierwszy raz, kiedy kwestia LGBT zagraża jedności Kościoła Metodystycznego Stanów Zjednoczonych. W maju kilka konserwatywnych zgromadzeń w Stanach Zjednoczonych zdecydowało się odejść i utworzyć swoją własną wyznanie, Globalny Kościół Metodystyczny. Od tego czasu kilkaset lokalnych kościołów metodystycznych dołączyło do tej nowej grupy.

Mimo że estońscy metodyści chcieli odejść w sposób pokojowy, ich odejście nie obyło się bez napięć. Niektórzy przedstawiciele Kościoła Metodystycznego Stanów Zjednoczonych stanowczo sprzeciwiali się regulacji, że estońskie kościoły mogą zachować swoją własność, ale także że mogą organizować konferencje w budynku konferencyjnym globalnego zgromadzenia, aby "ustalać własne standardy ordynacji i celebrowania małżeństw".

Estońskim kościołom przyznano sześć miesięcy na usunięcie logo kościoła metodystycznego, krzyża i płomienia z ich budynków, stron internetowych i dokumentów - CNE.


Na synod o synodalności ludzie nie przyjeżdżają z intencją przepchnięcia własnych poglądów – powiedział PAP metropolita łódzki kard. Grzegorz Ryś. Dodał, że nawet jeśli ktoś przyjedzie z taką intencją, to srodze się zawiedzie.

Kard. Ryś został zapytany o dyskusję, jaką wywołała publikacja dokumentu roboczego (instrumentum laboris), nad którym będą pracować biskupi. Jego podtytuł brzmi: "Kościół, który przyjmuje wszystkich i nie likwiduje różnic". Według części komentatorów zdanie to sugeruje, że celem trwającego synodu jest zmiana nauczania Kościoła w kwestiach takich, jak stosunek do osób LGBT czy udzielanie komunii św. osobom po rozwodzie, żyjącym w nowych związkach.

Kard. Ryś zaznaczył, że podtytuł tego dokumentu nie może sugerować zmian w nauczaniu Kościoła, ponieważ instrumentum laboris nie jest dokumentem doktrynalnym.

"Jeżeli ktoś szuka tam nauczania Kościoła, to dokonuje na tym tekście manipulacji. Instrumentum laboris jest zebraniem opinii, jakie były wypowiadane najpierw w diecezjalnej fazie synodu, a potem w fazie kontynentalnej" - powiedział.

Dodał, że "nie jest tak, że na synod przyjeżdżają ludzie z intencją przepchnięcia własnych poglądów". "A nawet jeżeli ktoś przyjedzie z taką intencją, to się srodze zawiedzie" - ocenił - portalsamorzadowy.pl.


Metropolitan Community Church of Toronto


Parafia Ewangelicka Opatrzności Bożej we Wrocławiu 


Dominikanie Wrocławscy 


Dominikanie w Łodzi


Reformowany Kościół Katolicki nabożeństwo niedzielne 


Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego w Krakowie - uroczyste nabożeństwo z okazji 466 lat naszego Zboru. Kazanie wygłosi ks. Ireneusz Lukas z The Lutheran World Federation.


Nabożeństwo parafii ewangelicko-reformowanej w Warszawie.


Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie 


Codziennik biblijny


Reformowany Kościół Katolicki nabożeństwo Zaśnięcie Bogurodzicy


Metropolitan Community Church Washington DC


Katedra Hope


Middle Church


Metropolitan Community Church Tampa



Metropolitan Community Church San Diego


Katedra Narodowa w Waszyngtonie (Washington National Cathedral)


Metropolitan Community Church - Resurrection Houston

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz