sobota, 26 sierpnia 2023

Paul i Trent z LEGO Masters o byciu pierwszą australijską parą gejów, która pobrała się w Nowej Zelandii w 2013 roku po zwycięstwie w konkursie


19 sierpnia 2013 roku Nowa Zelandia oficjalnie zalegalizowała małżeństwa osób tej samej płci. Dziesięć lat później, według danych ze Statystyki Nowej Zelandii, zarejestrowało się tam około 4 100 par tej samej płci.

Pierwszymi Australijczykami, którzy skorzystali z tej możliwości, byli Paul i Trent, których można pamiętać z programu Australijskiej wersji "Lego Masters" w zeszłym roku. 

Para wzięła udział w konkursie organizowanym przez Turystykę Nowej Zelandii, który oferował Australijczykom pierwszą szansę na wymarzony ślub na Wyspie Kiwi, lata przed tym, jak Australia wprowadziła równość małżeńską.

"Chcieliśmy się pobrać od dłuższego czasu. Ale wydawało się, że to niemożliwe dla nas" - wspomina Trent w wywiadzie udzielonym stacji Nine.

Para, która jest razem od 21 lat, wróciła do Wellington, aby uczcić tę rocznicę w sobotę (19 sierpnia).

Trent i Paul wzięli udział w konkursie na ślub w Nowej Zelandii "na ostatnią chwilę", i czekali z niecierpliwością, czy wygrali.

"Telefon zadzwonił, podniosłem słuchawkę i zapytałem: 'Czy wychodzę za mąż?' i z drugiej strony telefonu usłyszałem tylko: 'Tak!'" - opowiada Paul.

"Rozpłakałem się... Chyba Trent był ostatnią osobą, która się dowiedział." Para Paul i Trent wzięła ślub w Muzeum Nowej Zelandii, Te Papa, w Wellington 19 sierpnia 2013 roku.

Ślub odbył się pomimo trzęsień ziemi w okolicach Wellington przed ich przyjazdem. "Mieliśmy piękną skrzypaczkę, która grała w Nowozelandzkiej Orkiestrze Symfonicznej, i zagrała piękną piosenkę o ukrytej miłości" - opowiada Paul stacji Nine.

"Schodziłem po schodach ze swoimi druhnami, a moja matka była tam, aby mnie odprowadzić. Trzymała moją rękę, i czułem, że się trzęsie. Powiedziała: 'Czy to ja się trzęsę, czy ty?'

'Odpowiedziałem: 'Mamo, o ile to nie ziemia trzęsie się, to wszystko w porządku!'" Paul wspomina: "Wellington nie mógł nas bardziej serdecznie przyjąć i zaakceptować.

"Ponieważ nasza historia była w mediach, ludzie podchodzili do nas i gratulowali, klaskali i kibicowali."

"To było dość surrealistyczne doświadczenie, to uczucie miłości od całkowitych obcych."

"Wróciliśmy tam na naszą pierwszą rocznicę, i ludzie nas rozpoznawali. To było tak wspaniałe. Nowa Zelandia to nasze drugi dom miejsce teraz." Statystyka Nowej Zelandii podaje, że po dziesięciu latach od wprowadzenia równości małżeńskiej, w Nowej Zelandii zarejestrowano około 4 100 małżeństw osób tej samej płci mieszkających na jej terenie.

Między 19 sierpnia 2013 roku a końcem 2022 roku około 2 700 par lesbijek i 1 400 par gejów żyjących w Nowej Zelandii zawarło legalne małżeństwo.

W tym samym okresie kolejne 1 600 par lesbijek i 1 200 par gejów z zagranicy przyjechało do Nowej Zelandii, by wziąć ślub.

Od 2013 roku małżeństwa osób tej samej płci stanowiły 12 procent małżeństw zagranicznych zawartych w Nowej Zelandii. Do czasu zalegalizowania małżeństw jednopłciowy w Australii w 2017 roku większość z tych par stanowili Australijczycy - średnio 58 procent par zagranicznych.

Ten odsetek zmniejszył się o ponad połowę - do 26 procent - po wprowadzeniu równości małżeńskiej w Australii 9 grudnia 2017 roku, ale wzrósł z powrotem w 2021 i 2022 roku, po okresie pandemii.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz