niedziela, 3 września 2023

Słowo na niedziele: Chrześcijańskie kościoły czarne i prawa LGBT, Sprawiedliwość społeczna i kościół, Kościół Anglii popiera równość małżeńską ...

Osiem przywódców różnych wyznań chrześcijańskich wzięło udział w walce o równość dla Czarnych osób LGBTQ+ na 60. Marszu na Waszyngtonie podczas wydarzenia poprzedzającego "Sesję Słuchania: Uczenie się od Czarnych Głosów Queer" w Kościele Kongregacyjnym Pierwszego UCC w Waszyngtonie, DC.

Panel sponsorowany przez GLAAD dał głos wielu Czarnym liderom duchowym z społeczności LGBTQ+ i wprowadził ich do rozmów na temat roli religii i akceptacji LGBTQ+ w przestrzeniach religijnych. Jednak większość doświadczeń życiowych, które podzielili paneliści, przeniosła nas w miejsca wykluczenia w kościele, zanim nastała inkluzja.

Ksiądz Redeem Robinson również opowiedział o dyskryminacji LGBTQ+ w kościele.

Robinson dorastał w Kościele Metodystycznym Episkopalnym, zanim przeszedł do Kościoła Metodystycznego Episkopalnego Syjonu (AME Zion Church). Pastor podzielił się, że Kościół AME Zion został założony w 1970 roku przez Richarda Allena w wyniku dyskryminacji rasowej ze strony białych wierzących wobec Czarnych. Kościół AME Zion określa siebie jako "kościół wolności", kontynuował duchowny.

Jednak zauważył, że ta wolność nie obejmowała go, otwarcie homoseksualnego Czarnego mężczyzny, ani jego LGBTQ+ braci, sióstr i rodzeństwa. Nazwał tę dyskryminację hipokryzją.

"Cały czas mówimy, że wszystkie Czarne życia są ważne" - powiedział Robinson. "Nie możemy nazywać siebie 'kościołem wolności' czy 'kościołem sprawiedliwości', gdy wykluczamy innych. To nie ma sensu."

Marianne Duddy-Burke, z DignityUSA, podczas tegorocznej konferencji Outreach, podkreśliła szczególną rolę osób LGBTQ w pracy nad sprawiedliwością społeczną. Jej słowa wyrażają głębokie przekonanie, że misja DignityUSA, która dąży do osiągnięcia nieodwołalnej sprawiedliwości, równości i pełnej integracji osób LGBTQ oraz sojuszników, jest nierozerwalnie związana z pracą nad szeroko pojętą sprawiedliwością społeczną.

Duddy-Burke podkreśliła, że ta praca dla sprawiedliwości społecznej może przybierać wiele form i odbywać się w różnych miejscach. Jednak osoby LGBTQ, poprzez swoje doświadczenia i walkę o akceptację i równość, zdobyły unikalną perspektywę na kwestie sprawiedliwości i empatię wobec innych grup społecznych. Są w stanie rozumieć, co to znaczy być wykluczonym lub dyskryminowanym ze względu na swoją tożsamość.

Jej przekonanie o konieczności niesienia jednoznacznej miłości Boga odzwierciedla ducha otwartości, współczucia i gotowości do działania, który może być motorem napędzającym pracę nad sprawiedliwością społeczną. W ten sposób osoby LGBTQ mają "szczególne wezwanie" do zaangażowania się w tę ważną pracę, która pomaga budować bardziej sprawiedliwe społeczeństwa dla wszystkich.

Nowy sondaż przeprowadzony przez gazetę The Times wykazał, że większość księży Kościoła Anglii popiera możliwość zawierania małżeństw przez pary jednopłciowe i zastanawia się nad swoim stanowiskiem wobec związków przedmałżeńskich oraz homoseksualnych. To wydarzyło się rok po tym, jak arcybiskup Canterbury, Justin Welby, potwierdził deklarację z 1998 roku, która określa homoseksualny stosunek płciowy jako grzech.

Na pytanie o ich stanowisko w sprawie proponowanego zakazu tzw. terapii konwersyjnej, 67,8% księży poparło zakaz, podczas gdy 17,7% było przeciwnych.

Sondaż został przesłany do grup 5 000 księży, losowo wybranych z Księgi Duszpasterskiej Crockforda, posiadających adresy w Anglii. Odpowiedziało na niego około 1200 księży.

Sondaż The Times ujawnił, że 53,4% uczestników jest za zmianą prawa umożliwiającego duchowieństwu udzielanie ślubów parom jednopłciowym.

W sondażu zadano pytanie, czy "Wielką Brytanię można opisać jako kraj chrześcijański czy nie". Odpowiedź "tak" udzieliło 24,2%, podczas gdy 64,2% stwierdziło, że Wielka Brytania może być określana jako chrześcijańska jedynie z historycznego punktu widzenia, nie obecnie.

Około 27,3% księży było za zakończeniem wymogu celibatu dla osób homoseksualnych, a 37,2% wyraziło gotowość do uznania związków homoseksualnych osób w "zaangażowanych" związkach, takich jak związki partnerskie lub małżeństwa. Jednak 29,7% stwierdziło, że obecna nauka powinna pozostać niezmieniona.

Anglikańscy księża w Anglii zostali zapytani o swoje poglądy na temat małżeństw homoseksualnych krótko po ich legalizacji w 2014 roku. Wtedy 51% respondentów uważało małżeństwa homoseksualne za "nieodpowiednie", podczas gdy 39% wyraziło na nie zgodę.

Ksiądz Foreshew-Cain, założyciel Kampanii na Rzecz Równości w Kościele Anglii, powiedział dla gazety The Guardian, że sondaż pokazał, że nie ma "usprawiedliwienia dla dalszego zwlekania i wahania" w kwestii akceptacji osób homoseksualnych w kościele.

"Duchowieństwo Kościoła Anglii jest bardziej życzliwe, hojne i przyjazne wobec osób LGBTI niż obecne oficjalne stanowisko na to pozwala", powiedział. "Kościół Anglii, a zwłaszcza jego biskupi, musi przestać martwić się osobami homoseksualnymi i podążać naprzód w kierunku błogosławieństw i, z czasem, celebracji małżeństw osób tej samej płci w naszych parafiach", dodał.

W 1998 roku grupa biskupów anglikańskich z różnych części świata przyjęła rezolucję stwierdzającą, że praktyki homoseksualne są sprzeczne z nauką Pisma Świętego - Star Observer.

Około osiem lat temu biskup Ambrosius von Kalavryta obraził mniejszości seksualne. Później został skazany za podżeganie do nienawiści na tle narodowym - i słusznie, jak teraz orzekł Europejski Trybunał Praw Człowieka.

Były ważny członek greckiego Kościoła prawosławnego nie może podżegać do nienawiści wobec osób homoseksualnych, powołując się na wolność słowa. Taki wyrok ogłosił Europejski Trybunał Praw Człowieka (ETPCz) w wyroku opublikowanym w czwartek (sprawa Lenis przeciwko Grecji, 47833/20).

Chociaż religie mogą "krytykować pewne style życia", to ta krytyka przestaje, gdy osoba wyklucza ogólnie osoby LGBTQ z grona ludzi i nawołuje do przemocy. Mniejszości seksualne w Grecji są również szczególnie narażone na dyskryminację. Dlatego ważne jest, aby "godność i wartość ludzi były chronione niezależnie od ich orientacji seksualnej".

Ambrosius był bardzo kontrowersyjną postacią w Grecji, ponieważ występował także z przywódcami greckiej neonazistowskiej partii Chrysi Avgi. Po swojej rezygnacji skrytykował także swoją własną cerkiew, ponieważ ta zaleciła szczepienia przeciwko COVID-19. Duchowny twierdził, że kościelne przywództwo staje się "narzędziem diabła".

Europejski Trybunał Praw Człowieka z siedzibą we francuskim Strasburgu należy do Rady Europy, a nie do Unii Europejskiej. Decyduje na podstawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. Rada Europy liczy 46 państw członkowskich - są to wszystkie kraje europejskie z wyjątkiem Białorusi, Kazachstanu, Kosowa, Rosji i Watykanu.

Metropolitan Community Church of Toronto

Parafia Ewangelicka Opatrzności Bożej we Wrocławiu 

Dominikanie Wrocławscy 

 

Dominikanie w Łodzi

Reformowany Kościół Katolicki nabożeństwo niedzielne 

Nabożeństwo parafii ewangelicko-reformowanej w Warszawie.

Kazanie wygłoszone przez ks. bp. Samka Koronę w zborze ewangelicko-reformowanym w Łodzi, w niedzielę 3 września 2023 roku. Tekst kazały to: 1 Jana4, 7-12.

Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie 

Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego w Krakowie 

Codziennik biblijny

Katedra Hope

Metropolitan Community Church Tampa

Metropolitan Community Church San Diego

Middle Church

Metropolitan Community Church Washington DC

Katedra Narodowa w Waszyngtonie (Washington National Cathedral)

Metropolitan Community Church - Resurrection Houston

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz