Reprezentacja LGBTQ+ w filmie poprawiła się w 2022 roku, ale wciąż ma daleko do idealnej sytuacji, wynika z najnowszego Indexu opublikowanego przez GLAAD.
GLAAD ogłosiło swoje wyniki w czwartek, dodając jednocześnie oświadczenie poparcia dla strajkujących aktorów i scenarzystów.
"Znalezienie postaci i historii LGBTQ+ w tegorocznym badaniu nie byłoby możliwe bez pracy utalentowanych pisarzy, aktorów, reżyserów i ekipy na wszystkich poziomach" - powiedziała w raporcie dyrektorka generalna GLAAD, Sarah Kate Ellis. "GLAAD stanowczo stoi solidarnie z Screen Actors Guild i American Federation of Television and Radio Artists (SAG-AFTRA) oraz Writers Guild of America (WGA) w ich wysiłkach i wkładzie w uczciwe i dokładne opowiadanie historii, które są nieodzowne dla ruchu LGBTQ+. Jest istotne, aby Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP) doszło do uczciwej umowy z strajkującymi pisarzami i twórcami - aby ci utalentowani twórcy mogli wrócić do pracy jak najszybciej, aby postęp w reprezentacji LGBTQ+ pozostał na właściwej ścieżce."
Roczny raport Studio Responsibility Index GLAAD pokazuje ilość, jakość i różnorodność postaci LGBTQ+ w filmach z poprzedniego roku kalendarzowego. Raport służy również jako mapa drogowa dla studiów filmowy, identyfikując priorytety i możliwości zwiększenia i poprawy uczciwej, dokładnej i inkludującej reprezentacji LGBTQ+ w filmie.
Raport za 2022 rok śledził łącznie 350 filmów wydanych przez 10 dystrybutorów, zarówno w kinach, jak i na platformach streamingowych. Z tych 350 filmów, 100 (28,5 procent) zawierało postać LGBTQ+. To najwyższa liczba i procent zarejestrowanych w 11 latach, odkąd GLAAD prowadzi to badanie, choć liczba śledzonych filmów znacznie wzrosła w porównaniu z wcześniejszymi raportami.
Pierwsza dekada indeksu skupiała się na filmach wydawanych w kinach przez główne wytwórnie filmowe, ale GLAAD rozszerzyło zakres badania, obejmując duże platformy streamingowe. Indeks z 2021 roku obejmował na przykład 77 filmów wydanych przez siedem wytwórni, z czego 20,8 procent zawierało postacie LGBTQ+.
Dziesięciu dystrybutorów śledzonych w indeksie na 2022 rok to: A24, Amazon Studios, AppleTV+, Lionsgate, NBCUniversal, Netflix, Paramount Global, Sony Pictures Entertainment, The Walt Disney, oraz Warner Bros. Discovery.
Po raz pierwszy w historii indeksu trzy wytwórnie otrzymały ocenę "Dobrą" w tym samym roku: A24, NBCUniversal i Disney. To pierwszy raz od 2019 roku, kiedykolwiek jakaś wytwórnia otrzymała ocenę "Dobrą". Żadna wytwórnia ani dystrybutor nie otrzymał dotychczas najwyższej oceny, czyli "Doskonałej".
Siedemdziesiąt siedem procent filmów z postaciami LGBTQ+ przeszło czteropunktowy test Vito Russo, nazwany na cześć zmarłego geja krytyka i historyka filmowego, który mierzy jakość reprezentacji. Aby zdać test, postać musi wyraźnie należeć do społeczności LGBTQ+, nie może być wyłącznie ani przeważnie definiowana przez swoją orientację seksualną czy tożsamość płciową, musi mieć znaczenie dla fabuły i jest historia nie może być otwarcie obraźliwa. W filmach z wieloma postaciami LGBTQ+, przynajmniej jedna postać musi zdać czwarty punkt testu, aby film zdał test. GLAAD zaznacza, że zaliczenie tego testu to pierwszy krok, a nie cel.
Wśród innych wyników można zauważyć, że w 100 filmach z postaciami LGBTQ+ pojawiło się łącznie 292 postaci. Pięćdziesiąt siedem procent z nich miało pięć minut lub mniej czasu ekranowego. Spośród tych 292 postaci, 163 było mężczyznami, 119 kobietami, a 10 niebinarnymi. Procent postaci LGBTQ+ o kolorze skóry pozostał stały w porównaniu z rokiem 2021 i wynosił około 40 procent.
Dwadzieścia jeden procent filmów z postaciami LGBTQ+ miało postaci biseksualne, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem, ale osoby biseksualne wciąż są niedoreprezentowane, pomimo że stanowią 58 procent populacji LGBTQ+. Dwanaście filmów zawierało postaci transpłciowe, były 11 postaci LGBTQ+ z niepełnosprawnością, a tylko jedna postać była przedstawiona jako osoba żyjąca z HIV.
Do filmów o dużym zasięgu, które zawierały znaczące postaci LGBTQ+ i zostały pochwalone przez GLAAD, należały "Everything Everywhere All at Once", zdobywca Oscara dla Najlepszego Filmu, romantyczne komedie "Bros" i "Fire Island", film komediowo-horrorowy "Bodies Bodies Bodies" oraz dramat "Tár".
Chociaż reprezentacja osób transpłciowych nadal była niewielka, to liczba filmów z postaciami transpłciowymi jest największa w historii indeksu, a wiele z tych przedstawień było bardziej wyrafinowanych niż w poprzednich latach. Do nich należały "A Man Called Otto", "Anything’s Possible", oraz dokument "Stay on Board: The Leo Baker Story".
Reprezentacja w filmach ma wpływ na życie codzienne, zaznacza GLAAD. Organizacja powołuje się na badania przeprowadzone przez Trevor Project, które pokazują, że 89 procent młodzieży LGBTQ+ twierdzi, że widzenie reprezentacji LGBTQ+ w filmach i telewizji jest jednym z głównych czynników wpływających na ich pozytywne poczucie tożsamości.
Raport GLAAD to również wezwanie dla przemysłu filmowego do większego zaangażowania. Poza niedoreprezentacją, istnieją niepokojące tendencje, takie jak usuwanie treści LGBTQ+ z platform streamingowych oraz kontynuowanie wsparcia przez wytwórnie filmowe dla polityków anty-LGBTQ+, zauważa GLAAD.
"W miarę jak spoglądamy w przyszłą dekadę, Hollywood musi pogłębić swoją pracę, inwestując w talent i zasoby, aby poprawić inkluzyjność opowiadanie i marketing, a także zapewniając, że dystrybutorzy studiów wykorzystają siłę swojej marki i platformy, aby stać się sojusznikiem przeciwko dyskryminacji i nienawiści - co według badań zarówno klienci, jak i pracownicy chcą zobaczyć" - stwierdza w swoim wstępie do raportu Sarah Kate Ellis.
"Dzisiaj jest wiele pracy do zrobienia, jeśli dystrybutorzy mają nadzieję na lepsze miejsce i pozostanie na czele szybko rosnącej populacji LGBTQ+ i jej sojuszników" - podsumowuje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz