sobota, 16 września 2023

Queer piosenkarz Jason Kwan wyjaśnia, dlaczego piętno nie powinno uniemożliwiać osobom LGBTQ+ do testowania na choroby

Piosenkarz i autor piosenek, Jason Kwan, opowiada, dlaczego stygmatyzacja nie powinna powstrzymywać osób LGBTQ+ przed sprawdzaniem swojego stanu zdrowia.

Wychowując się w Hongkongu, rozmowy na temat seksu i zdrowia seksualnego były obciążone dużym stygmatem. Bezpieczny seks, regularne testy i jak poruszać się w relacjach seksualnych to tematy, o których nie rozmawiano publicznie. Nawet kiedy studiowałem w Wielkiej Brytanii, brakowało odpowiedniej edukacji seksualnej.

Patrząc wstecz, jest tyle rzeczy, których chciałbym się dowiedzieć, gdy po raz pierwszy eksperymentowałem ze swoją seksualnością. Wszystkie stigmy, z którymi się wychowałem wokół HIV i odmienności, sprawiły, że chciałem stłumić swoją prawdziwą tożsamość. I właśnie z powodu tych stygmatów obawiałem się testowania na HIV w wieku nastoletnim.

W końcu nie miałem wyboru i musiałem się przetestować, ponieważ opuściłem toksyczną relację i musiałem wziąć swoje zdrowie seksualne w swoje ręce. Moje pierwsze doświadczenie z testowaniem było bardzo niekomfortowe. Specjalista od zdrowia nie uwierzył mi, kiedy powiedziałem, że sypiałem z mężczyznami i nawet zapytał, czy wiem, co oznacza bycie gejem. Czułem się niezwykle niekomfortowo, aż chciałem opuścić pokój do testowania. To sprawiło, że czułem, że testowanie jest czymś, za co należy się wstydzić z powodu mojej seksualności.

Homofobia, transfobia i bifobia to bariery, które powstrzymują wiele osób od przystąpienia do testów na HIV. Kiedy miałem 17 lat, wyjawiłem się przed niektórymi krewnymi, a odpowiedź brzmiała: "Fajnie, że jesteś gejem, ale po prostu nie złap HIV". Ich straszliwe skojarzenia wzbudziły we mnie przerażenie. Sprawiły, że bałem się żyć swoją seksualnością autentycznie.

To dopiero po przeprowadzce do Londynu i wizycie w Dean Street zrozumiałem, że testowanie nie jest niczym, za co trzeba się wstydzić. Wielu ludzi w społeczności LGBTQIA+ regularnie się testuje i rozumie, że kontrolowanie swojego zdrowia seksualnego jest źródłem wewnętrznej siły.

Teraz rozmowa na temat HIV jest bardzo otwarta dla mnie, moich przyjaciół i w moich społecznościach. Jak tylko dowiedziałem się o PrEP, od razu zacząłem go stosować. Zawsze pytam osoby, z którymi mam zamiar spotkać się seksualnie, kiedy ostatnio się testowały i czy stosują PrEP. Większość osób, które spotykam, również pyta mnie o moje zdrowie seksualne. Otwartość ludzi, którzy ujawniają i dyskutują o swoich statusach zdrowia seksualnego na aplikacjach randkowych, to niesamowity krok naprzód w zapobieganiu HIV.

Spanie z osobą, która żyła z HIV, było również punktem zwrotnym dla mnie. Dzięki niemu dowiedziałem się, jak bardzo HIV zmieniło się od lat 80. i że osoby stosujące skuteczne leczenie HIV nie mogą przekazać go swoim partnerom seksualnym.

To dla mnie absolutny zaszczyt być częścią Narodowego Tygodnia Testowania na HIV tym roku i głośno i dumnie rozmawiać o seksie i zdrowiu seksualnym. Bycie artystą oznacza, że mam unikalną okazję do rozmawiania z moją publicznością, gdy jestem na scenie. Jestem pozytywny seksualnie i staram się być przykładem. Jako widoczna, queerowa osoba pochodzenia azjatyckiego, ważne jest dla mnie rozmawianie z moją społecznością i obalamy stygmaty słowami i czynami. Reprezentacja ma znaczenie, ponieważ to rozmowa, którą powinny prowadzić wszystkie społeczności otwarcie - Gay Times.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz