Rudolf Nuriejew urodził się. 17 marca 1938, zmarł 6 stycznia 1993 –był najsłynniejszych tancerzy baletowych XX wieku.
Urodził
się w pociągu Kolei Transsyberyjskiej w pobliżu Irkucka. Jego rodzice
byli Tatarami, mieszkali początkowo w Moskwie, później w Ufie, stolicy
Baszkirii. Jego pasja nie spotkała się z aprobatą ojca i dlatego swoje
pierwsze lekcje pobierał w tajemnicy. W roku 1955, w wieku 17 lat,
Nuriejew rozpoczął naukę w Leningradzkiej Szkole Choreograficznej
imienia Kirowa. W tym czasie często występował w zespołach
folklorystycznych. Później przeniósł się do Moskwy, gdzie jego
wykształceniem zajął się początkowo Asaf Messerer. Dalsze kroki w drodze
do sławy młody uczeń stawiał w moskiewskiej szkole przy Teatrze
Bolszoj. Mimo wielkiego zapału i charyzmy, Nuriejew nie poradził sobie w
stolicy. Główną przyczyną jego niepowodzeń była trudna sytuacja
finansowa. Dlatego też postanowił powrócić do leningradzkiej szkoły
baletowej. Tam przez trzy lata kształcił się pod okiem legendarnego
mistrza Aleksandra Puszkina. Ambitny artysta zachwycał publiczność na
występach w ogólnokrajowym konkursie w stolicy jak i w przedstawieniu
dyplomowym w swojej szkole, po którym objął stanowisko solisty w Teatrze
im. Kirowa. Podczas trzyletnich występów w balecie wykonywał pas de
quartre z baletu Raymonda, pas de deux ze Śpiącej Królewny, pas de trois
z baletu Jezioro Łabędzie. Występował również w klasycznych
przedstawieniach, jak: Don Kichot, Dziadek do orzechów, Giselle. Podczas
swoich występów w Teatrze Kirowa, Nuriejew przejawiał predyspozycje do
tworzenia własnych interpretacji i inwencji twórczej. Ze względu na
olbrzymią popularność, jego życie osobiste jak i działalność artystyczna
znalazły się w kręgu zainteresowań radzieckich służb bezpieczeństwa
KGB. Mimo tego w 1961 roku Nuriejew otrzymał szansę wystąpienia przed
francuską widownią. Podczas pobytu w Paryżu agenci KGB postawili mu
zarzuty zbyt intensywnych kontaktów z artystami francuskimi. W związku z
tym nie zezwolono mu na wyjazd z grupą baletową do Londynu, lecz
nakazano mu powrót do Rosji. Nuriejew przeciwstawił się tej decyzji i 16
czerwca 1961 roku na lotnisku Le Bourget w Paryżu zwrócił się z prośbą
do rządu francuskiego o udzielenie mu azylu politycznego. Po tej
przełomowym dla niego kroku, artysta otrzymał angaż w International
Ballet, którego dyrektorem był Marquis du Cuevas. Duże znaczenie w
karierze Nuriejewa odegrała Margot Fonteyn, z którą stworzył liczne
duety. Ich występy zachwycały publiczność tym razem spoza obszaru
Związku Radzieckiego. Niezapomniane kreacje tworzył też wraz z innymi
wielkimi primabalerinami: Sylvie Guillem, Lynn Seymour, Evą Evdokimovą,
Carlą Fracci, Marcią Haydee, czy Natalią Markarowa i Karen Kain. Głośną
kreacją był duet męski o silnej wymowie homoerotycznej z Christopherem
Gable w 1964 w Images of love MacMillana. Od tego momentu jego kariera
nabrała tempa, występował w takich przedstawieniach jak: Bajadera i
Raymonda dla Royal Ballet. Współpracował również z baletem Fredericka
Ashtona - Marguerite and Armand. W 1964 roku można było go podziwiać w
Wiedniu w partiach z Jeziora Łabędziego. Artysta pracował też dla Baletu
Królewskiego w Szwecji. Jego działalność artystyczna obejmowała także
film. W 1972 wystąpił w filmie pt. Jestem tancerzem jak i w Don
Kichocie, którego był producentem. Jako aktor występował również w 1976
roku, kiedy to otrzymał główną rolę w filmie Kena Russella Valentino.
Oprócz tego opublikował dwie biografie. Jego kariera była niezwykle
dynamiczna, nie ograniczał się do jednej formy wyrazu artystycznego.
Współpracował z wieloma teatrami i grupami artystycznymi na całym
świecie. Jego kreacje były zawsze wyrazem jego silnego indywidualizmu i
wielkiego talentu.
Rudolf Nuriejew, w 1970 roku kupił dwie wyspy to część włoskiego wybrzeża Amalfi i
zrobił tam swoje sekretne miejsce. Chciał w ten sposób uczcić
swój wielki sukces na deskach baletowych całego świata, od czasu, gdy w
1961 roku, podczas gościnnych występów w Paryżu, postanowił uciec z
rodzinnego ZSRR i wystąpił z prośbą do władz francuskich o azyl
polityczny. Przez 9 następnych lat zdobył światową sławę i majątek. Nowy
nabytek nazwał 'Li Galli' i przez 26 lat (aż do śmierci spowodowanej
AIDS) spędzał tam każdą wolną chwilę. Chętnie zapraszał sławnych
przyjaciół, m.in. projektanta mody Yvesa Saint Laurenta i pisarza
Trumana Capote'a.
W roku 1986 kiedy był kierownikiem
artystycznym Baletu Opery Paryskiej doszło do silnego konfliktu między
Bejartem a Nuriejewem. Opera Paryska udzieliła wówczas pełnego poparcia
dla Nuriejewa. Niestety, ten 'sukces profesjonalny' przyszedł w czasie
poważnego kryzysu w prywatnym życiu artysty. Kilka dni później, w
szpitalu w Toronto (1 kwietnia 1986) zmarł Eric Bruhn, wielki tancerz
baletu duńskiego. Bruhn był największą miłością życia Nuriejewa i jego
wieloletnim partnerem. W latach 90. w wyniku zaawansowanej choroby (w
1984 roku wykryto w jego organizmie AIDS), Nuriejew musiał ograniczyć
swoje występy. Zimą 1992 roku artysta zaprezentował się po raz ostatni w
pożegnalnych kreacjach w Śpiącej królewnie, oraz widowisku tanecznym
Christoforo w Budapeszcie. 6 stycznia 1993 roku w prawosławne święto
Bożego Narodzenia, Rudolf Nuriejew zmarł w paryskim szpitalu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz