Z Kościołem łączą mnie tylko sakramenty z przeszłości. Ale katolicyzmu nie da się zlekceważyć. Polska kultura jest kulturą katolicką, czy tego chcemy, czy nie.
Daniel Rycharski po studiach wrócił do rodzinnej wsi Kurówko na Mazowszu. Zaczął tworzyć sztukę z jej mieszkańcami. Sławę przyniosły mu malowane na miejscowych domach wizerunki zwierząt, a także „Pomnik chłopa” na przyczepie. W piątek w Muzeum Sztuki Nowoczesnej otwiera retrospektywną wystawę „Strachy”, na której pokazuje również nowe prace krytykujące Kościół katolicki.
Chodziłeś też po ulicach Warszawy z krzyżem na plecach.
– Był to krzyż z drzewa, na którym powiesiło się dwóch gejów. Pierwotnie miał zostać użyty podczas ekumenicznej drogi krzyżowej, którą miałem zorganizować wspólnie ze środowiskami inteligencji katolickiej oraz z Wiarą i Tęczą, czyli grupą wierzących gejów. Niestety, dla części okazało się to zbyt kontrowersyjne. Uznałem, że sam muszę to zrobić. Krzyż był wtedy na wystawie „Późna polskość” w Centrum Sztuki Współczesnej. Zdjąłem go i zaniosłem do różnych ważnych dla mnie miejsc. Pod sejm, Pałac Kultury, Grób Nieznanego Żołnierza, ale też pod Instytut Antropologii UW, skąd wypędzili mnie studenci. Powiedzieli, że nie życzą sobie tu krzyża. Ale nie opowiadałem jego historii, więc mieli prawo. Poszedłem pod Pałac Prezydencki.
Tam, gdzie gromadził się długo „lud smoleński”?
– I w którym kiedyś stał krzyż symbolizujący tragedię narodową. Chciałem go zastąpić innym, który opowiadał o innej tragedii narodowej – homofobii. Krzyż przypomina, że nienawiść zabija.
– Bo Kościół się nie zmieni. Długo się łudziłem, że poprzez moje działania z Wiarą i Tęczą coś drgnie. Podejście Kościoła do osób o orientacji homoseksualnej. Zapisy Katechizmu Kościoła Katolickiego o homoseksualistach. O tym, że są grzesznikami.
Ale już teraz nie są. Katechizm mówi źle tylko o „czynach homoseksualnych”.
– To prawda. Oni to bez sensu rozróżniają. Chodzi o niestygmatyzowanie gejów i lesbijek tylko ze względu na ich orientację.
Pisałeś listy do papieża?
– Tak, razem z grupą Wiara i Tęcza. Nie odpisał.
Franciszek dosyć liberalnie wypowiada się o gejach.
– Za tym dobrym klimatem nie idą żadne konkretne działania.
Jak homoseksualista czuje się w polskim Kościele?
– Bardzo źle. Najgorsza jest samotność.
Czujesz się samotny w Kościele?
– Nie mogę o sobie powiedzieć, że jestem katolikiem. Z Kościołem łączą mnie tylko sakramenty z przeszłości, czyli chrzest, komunia i bierzmowanie. Jednocześnie zauważam dwie sprawy: z jednej strony środowiska progresywne są zbyt małe i nie mogą niczego zmienić, z drugiej – katolicyzmu nie da się zlekceważyć. Polska kultura jest kulturą katolicką, czy tego chcemy, czy nie. Nasze rodziny są zanurzone w Kościele. Nie można więc go ignorować.
Jest wiele mitów na temat polskiej wsi. Że jest antysemicka, homofobiczna, biedna, tańczy przy disco polo i modli się do Maryi. Twoja taka jest?
– Nie jest konserwatywnym monolitem, czego jestem przykładem. Religijność jest bardzo powierzchowna i coraz słabsza. Zmalała pozycja księdza. Stosunek do LGBT jest bardzo pozytywny. W Kurówku nie ma homofobii. Wszyscy o mnie wiedzą, co nie przeszkadza we wspólnej pracy. Co ciekawe, wystawa „Strachy” jest pierwszym projektem w mojej rodzinnej wsi, w którym podejmuję temat homoseksualistów. Strachy stały na polu, gdzieś na boku, ale wywołały pierwsze dyskusje. Na ogół pozytywne. Całość na Gazeta Wyborcza.
W Muzeum Sztuki Nowoczesnej w tzw. Muzeum nad Wisłą w Warszawie rozpoczyna się wystawa 'Daniel Rycharski. Strachy' - Wideo.
Katedra Hope
Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie 10 lutego 2019 w 4 niedzielę po Epifanii " Pójdźcie i oglądajcie dzieła Boże: Przedziwnymi okazują się pośród synów ludzkich! (Ps 66,5)" Prowadzenie: ks. Włodzimierz Nast
Liturgia Eucharystii II 5. Niedziela po Epifanii
Przedobrzyć - 3. Niedziela przed Postem - Dobrze, jeżeli trzymać się będziesz jednego i nie puścisz ze swojej ręki i drugiego; bo kto się Boga boi, unika tego wszystkiego. (Kaz 7,18)
Kościół Middle Church
Metropolitan Community Church w Toronto
Metropolitan Community Church of Washington DC
Kościół św Stanisława Kostki w St. Louis
Metropolitan Community Church
Katedra Narodowa w Waszyngtonie
Biblista, ks. Mariusz Rosik, komentuje fragment Ewangelii przypadającej na niedzielę 17 lutego 2019 r.
Audiencja Generalna Ojca Świętego Franciszka
Tweet
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz