sobota, 16 lutego 2019

Reklamy z tęczowymi rodzinami długo nie zagoszczą w Polsce?


W nowej reklamie Samsunga, przedstawiającej wizję przyszłości, w której technologia ułatwia i umila ludziom życie na jeszcze większym poziomie niż teraz, pojawiła się kobieco-kobieca para - jedna z pań jest w ciąży i leżąc z partnerką w łóżku ogląda na ekranie smartfona nagranie USG ich nienarodzonego dziecka.

W jednej ze scen pojawia się para kobieco-kobieca - panie, z których jedna jest w ciąży, leżą razem w łóżku i przytulając się oglądają na ekranie smartfona nagranie USG swojego nienarodzonego dziecka - Queer.pl



Marka River Island kampanią „This is family”, w której pokazuje jednopłciowe rodziny z dziećmi podejmuje ważny społecznie i prawdziwy problem. Tego rodzaju insight konsumencki jest taki sam, jak każdy inny. Jednak w konfrontacji z tradycyjnym rozumieniem rodziny budzi wiele kontrowersji. Różnorodność najpierw musi być tematem samym w sobie, nim stanie się normą. Dla polskich marek wejście w tę tematykę wiąże się z ryzykiem odwrotu konsumentów - komentują eksperci od kreacji i strategii.

Po tym, jak napisaliśmy o tej kampanii na profilu Wirtualnemedia.pl na Facebooku pojawił się ogrom komentarzy. W większości krytykujących markę, negujących promowany w kampanii model rodziny, wzywających do bojkotu. Podobne komentarze przeważały w kolejnych publikacjach innych mediów o tej brytyjskiej kampanii River Island.

Kreatywni i stratedzy z polskich agencji reklamowych nie podzielają jednak opinii większości internautów krytykujących te reklamy. Dla nich taki insight wykorzystany przez markę jest całkiem naturalny, a tego rodzaju komentarze wśród Polaków ich nie dziwią. Przyznają wprost, że nie można było spodziewać się czegoś zgoła innego.

- Nadchodzi czas, kiedy tematy wszelkiej inności i odmienności od ustalonego kanonu pojawiają się coraz częściej i zmuszają firmy, marki, agencje reklamowe do innego spojrzenia na otaczający nas świat. Stopniowe pojawianie się osób ze środowiska LGBT, osób niepełnosprawnych w komunikacji reklamowej na zawsze już zmieniło tę komunikację. Passe staje się ignorowanie faktu, że rodziny, które kupują jogurt czy samochód to czasem jest mama i dziecko, lub dwóch ojców z bliźniakami. Tata może być na wózku, a dziewczyna reklamująca kosmetyki mieć Zespół Downa. I czy komuś się podoba czy nie, tak właśnie wygląda świat. Wydaje mi się, że wiele firm po prostu nie stać, by nie zauważać znacznej części swoich klientów. Duże i znane marki wydają ogromne pieniądze, by dotrzeć do jak największej ilości odbiorców. Są odpowiedzialne za to, jaki świat prezentują swoim klientom - zwraca uwagę Sylwia Rękawek-Michoń, creative group head w Leo Burnett Warsaw.

Bartosz Gomółka z BBDO nie liczy na to, że podobne kampanie pojawią się wkrótce na polskim rynku.

- Obawiam się, że w naszym kraju istnieje spora hipokryzja. Z jednej strony wiele badań pokazuje, że mniej niż 1/3 społeczeństwa faktycznie respektuje w codziennym życiu etyczne wartości dominującej religii i konserwatywne zasady, zwłaszcza te związane z seksualnością. Z drugiej zaś pokazanie alternatywnych modeli rodziny wywołuje gwałtowne reakcje i głosy oburzenia ze strony konsumentów, co paraliżuje marketerów, nie chcących naruszać "świętego imienia" polskiej, idealizowanej rodziny. Być może działa tu mechanizm odrzucenia komentarza z zewnątrz (a marka opiniująca nasze społeczne zachowania stoi jednak na pozycji zewnętrznej) - sami możemy pomarudzić na konserwatyzm i zakłamanie, ale wara innym od mówienia nam o tym, jak ideał polskiej rodziny się zmienia, a tym bardziej wara od opiniowania naszych wartości. Nawet tych fasadowych – uzasadnia ekspert BBDO. (...) Wirtualne Media

Odzieżowa marka River Island ich kampania, „This Is Family”, która pokazuje rodziny tęczowe, w Polsce dostali wściekłości prawicowcy fundamentaliści pewnym portalu obrażają tęczowe rodziny i wzywają do bojkotu, po jak tak mogą w reklamować rodziny inne niż kobiety i mężczyzny.

Ale rok temu reklama Nowozelandzkiego operatora telekomunikacyjny Spark, która przestawia dwóch ojców, nagle dziś inny portal fundamentalistów zobaczyli i są wściekli groza jak tak można przestawiać dwóch ojców. Dostają gorączki czerwoności po zobaczyli reklamę tęczowy rodzin.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz