środa, 9 marca 2016

Najnowszy singiel Marii Peszek - "Modern Holocaust"


"W moim kraju palą tęczę/ jak kiedyś ludzi w stodole/ hejt nasz polski powszedni/ jak chleb jak obiad na stole" - tak zaczyna się "Modern Holocaust", nowa piosenka promująca album "Karabin". Teledysk wyreżyserował Przemysław Wojcieszek, twórca m.in. "Głośniej od bomb".

- To najważniejsza polska piosenka tej dekady - mówił reżyser o "Modern Holocaust" kilka tygodni temu. - Jestem pewien, że będzie miała miliardy odsłon. Maria nie tyle pojechała po bandzie, co wyrwała ją z korzeniami, kosząc przy okazji pierwsze rzędy krzeseł. To jest tak mocne, że moi współpracownicy słuchali tego kawałka na raty, nie byli w stanie znieść tego tekstu. Maria Peszek jest sumieniem tego kraju.

Jak kiedyś ludzi w stodole
Hejt nasz polski powszedni
Jak chleb jak obiad na stole"
bo nie jest tak że zło to Hitler albo Stalin
zło jest w każdym z nas zło robimy sami
bo nie jest nie tak że zło to Putin czy Bin Laden
ty też w domu masz własny swój karabin".

- Wpadłam w jakąś obsesję, potrzebę zrozumienia, dlaczego w nieskończoność powielamy te same schematy i wpadamy w te same pułapki nienawiści - opowiadała Peszek o pracach nad płytą w rozmowie z Robertem Sankowskim. - Zrobiłam sobie nawet taką mapę świata, na której pineskami zaznaczałam miejsca, w których działy się jakieś ludobójcze historie. Nie ma kraju, w którym nie byłoby takiego incydentu. I Polska pod tym względem nie jest szczególnie wyjątkowa. Ale jest wyjątkowa dla mnie, bo tu żyję i chcę zrozumieć... Gazeta Wyborcza.