niedziela, 15 października 2023

Słowo Boże na niedziele: Synod w Kościele, Kościół Anglii i równość małżeństw, To jest także nasz Chrystus ...


Christian Figueroa opowiada o doświadczeniach w czasie kwarantanny z powodu zakażenia koronawirusem w trakcie jego trzeciego roku w liceum. W tym okresie zastanawiał się nad swoim życiem i swoimi uczuciami, co doprowadziło go do uświadomienia sobie, że jest gejem. To odkrycie wywołało w nim wiele pytań i obaw, zwłaszcza w kontekście jego wiary katolickiej oraz środowiska szkolnego. 

Opisuje swoje początkowe trudności i odrzucenie swojej orientacji seksualnej, ale także daje świadectwo o tym, jak pomoc przyjaciela i wsparcie od rodziny oraz duchowego doradcy pomogły mu zaakceptować siebie. 

Po skontaktowaniu się z przyjacielem, który udzielił mu wsparcia, zaczął akceptować swoją prawdziwą tożsamość. Następnie opisuje swoje trudne chwile w pierwszych dniach wakacji i moment, w którym próbował popełnić samobójstwo. Z pomocą rodziny, przyjaciół i terapii zdrowia psychicznego autor powrócił do zdrowia.

Jego wiarę w Boga odegrała ważną rolę w procesie akceptacji samego siebie. Podkreśla znaczenie wiary w trudnych chwilach i jako moralnego kompasu. Na zakończenie zachęca innych, którzy przeżywają proces coming outu, do trzymania wiary i poszukiwania światła i nadziei, opierając się na wierze i miłości Bożej - Outreach.


Tożsamość synodalności opiera się na kulturze wspólnoty (koinonii). Wspólnota nie powinna być postrzegana jako forma zgody, lecz jako świadomy zwrot ku Duchowi Świętemu, który zaprasza Kościół do głębokiego słuchania i przyjęcia dyskomfortu wynikającego z różnych perspektyw jego członków.

Zbyt często Kościół stracił kontrolę nad bogatym i złożonym rozumieniem życia. Badania wykazały, że depresja, społeczne piętno i nawet samobójstwa znacząco wpłynęły na życie wielu osób LGBTQ na całym świecie. Wynika to z kultury wykluczenia, która kształtuje sposób, w jaki społeczeństwo odnosi się do społeczności LGBTQ. Kościół również boryka się z sformułowaniem zdrowej teologii towarzyszenia tej społeczności.

Całkowite przyjęcie życia przez Kościół powinno obejmować te społeczności. Kiedy członkowie Synodu wspólnie rozważają, ważne jest, aby zadać pytanie, czego Kościół może nauczyć się od swoich członków LGBTQ, którzy wcielają w życie dar odporności od Boga. Jeśli synodalność polega na głębokim słuchaniu i skupianiu się na Duchu Świętym w podróży Kościoła z Chrystusem, to to pytanie nie może być zignorowane.

Faktem jest, że Kościół definiuje małżeństwo jako sakramentalny związek między mężczyzną i kobietą. Jednak to rozumienie nie wyklucza gościnności kościelnej wobec członków LGBTQ. Jak niedawno zauważył papież Franciszek: "Pastoralna rozwaga musi odpowiednio rozważyć, czy istnieją formy błogosławieństwa [dla par tej samej płci], zażądane przez jedną lub kilka osób, które nie przekazują błędnego pojęcia małżeństwa."

Reakcja papieża demonstruje wierność bogatej wizji życia, która określa posługę Jezusa. Jezus szerzył inkluzję i dawał drugą szansę wszystkim tym, którzy zostali wypchnięci na margines. Jeśli Kościół ma w pełni wcielać w życie swoje ucznistwo w Chrystusie, nie może unikać obecności swoich członków LGBTQ. Kiedy litera prawa jest wykluczająca, duch prawa, który sam jest zakorzeniony w hojności i inkluzji, nie powinien być igorowany. Praktyka epikei nakazuje Kościołowi szukać innych sposobów na celebrację związków swoich członków LGBTQ.  

Aby to dobrze zrobić, Synod powinien poważnie traktować praktykę umieszczania pustego krzesła w sali. To krzesło jest dla tych, którzy wyrażają sprzeciw oraz tych, którzy obecnie żyją na marginesach Kościoła i społeczeństwa. Poprzez uwzględnienie wszystkich perspektyw, Synod może odnaleźć nowe zrozumienie i pomóc Kościołowi zrozumieć rozwijające się rzeczywistości naszych czasów. Mądrość, lęki, nadzieje i aspiracje jego członków LGBTQ powinny również odegrać rolę w tym procesie rozważania - Outreach

Dwunastu biskupów publicznie sprzeciwiło się decyzji ogłoszonej w poniedziałek przez Dom Biskupów, dotyczącej polecenia błogosławieństwa dla par jednopłciowych, twierdząc, że w Domu Biskupów istnieje "głęboki niepokój".

Grupa biskupów sprzeciwiających się błogosławieństw małżeństw jednopłciowy obejmuje siedmiu biskupów diecezjalnych, a także trzech biskupów sufragalnych wybranych do Domu oraz biskupów mianowanych jako Provinicial Episcopal Visitors, którzy nie posiadają prawa głosu. W Domu Biskupów zasiada obecnie 53 członków.

Wyrażają swoje przeciwnictwo wobec poleceń modlitw oddzielnie od zatwierdzenia nowych nabożeństw, mówiąc, że "to nie pozwala Synodowi Generalnemu na pełne rozważenie znaczenia modlitw".

Jednak Jayne Ozanne, członek Synodu Generalnego i działaczka na rzecz włączenia osób LGBTQ+ do Kościoła, określiła oświadczenie biskupów sprzeciwiających się jako "dość przykre zachowanie".

"Nigdy nie zgodzą się na nic - czas, aby reszta Domu stanęła przeciwko nim. Slogan "jedność za wszelką cenę" zawsze szkodzi osobom LGBTQ+, które w dalszym ciągu dźwigają ciężar dysfunkcyjnego przywództwa” - Church Times.

Wspólnie z Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku odbyło się spotkanie z Marcinem Dzierżanowskim, który przeprowadził wywiady do książki „To jest także nasz Chrystus. Rozmowy z Chrześcijanami LGBT+"  Spotkanie autorskie i dyskusję wokół książki poprowadziła dr Anna Strzałkowska oraz prezes Fundacji Wiara i Tęcza Tomasz Nadolny. Wśród gości spotkania była również jedna z bohaterek książki, niezwykła postać - Ewa Hołuszko.

Metropolitan Community Church of Toronto

Parafia Ewangelicka Opatrzności Bożej we Wrocławiu 

Dominikanie Wrocławscy 

Dominikanie w Łodzi

Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie 

Nabożeństwo parafii ewangelicko-reformowanej w Warszawie.

Nabożeństwo zarejestrowane w łódzkim kościele ewangelicko-reformowanym w niedzielę 8 października 2023 roku.

Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego w Krakowie 

Metropolitan Community Church San Diego

Middle Church 

Katedra Hope

Metropolitan Community Church Tampa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz