poniedziałek, 12 października 2015

Opowieści z okazji dnia wyjdźcie z szafy


Każdy z nas w dzieciństwie nosił w sobie tajemnicę soku rozlanego na nowy, perski dywan rodziców, zbitego wazonu babci, czy zniszczenia dopiero co kupionych ubrań. Kiedy podczas zabawy zepsułam nowy zegarek mamy, który wzięłam pod jej nieobecność, bałam się okropnie. Brałaś mój zegarek? – zapytała mama. Jaki zegarek? Ten nowy? Nie nawet wiem gdzie go położyłaś – odpowiedziałam ze strachem. I przecież to tylko zegarek, dywan, czy wazon. To tylko przedmioty i tajemnice, które nas paraliżują. W dzieciństwie, w związku, w pracy… A gdyby tak nosić w sobie o wiele poważniejszą tajemnicę? Przez 30 lat, tak jak on – Tomek, były nauczyciel z podwarszawskiej wsi…

Tomka poznałam ładnych kilka lat temu, na jednej z imprez. Był właśnie w trakcie zamykania swojego 12 związku. Każdy poprzedni kończył się tak samo – strachem Tomka, że ktoś się dowie. Kiedy uczucia stawały się coraz silniejsze, a partnerom przestawało wystarczać potajemne spotykanie się, Tomek zaczynał panikować. W dzieciństwie wiele słyszał o pedałach. Zwłaszcza przy rodzinnym stole, przy którym jego ojciec i dwaj starsi bracia naigrywali się z jedynego jawnego geja we wsi. „Takiego tylko kosą przez łeb, raz dwa by się nauczył jak być facetem” – mówił ojciec, a bracia wtórowali gromkim śmiechem. Tomek słyszał też wiele o tym, jaki powinien być ten jedyny słuszny i prawdziwy facet. Na pewno nie powinien interesować się sztuką, bo to dla bab i pedałów. Dlatego też swoje rysunki Tomek chował pod materacem łóżka. Z pewnością też taki facet powinien kochać sport. Tomek chodził więc co sobota na boisko, które grupa chłopaków urządziła na polanie niedaleko jego rodzinnego domu. Mimo, że bardzo starał się wpasować w grupę – przeklinać i pluć tak jak reszta – cały czas słyszał, że gra jak ciota, w najlepszym wypadku jak frajer.

Od momentu pierwszego spotkania Tomka widziałam jeszcze dwa razy. Podczas naszego trzeciego i ostatniego zarazem spotkania powiedział słowa, które pamiętam do dziś: „Zrzuciłem z siebie cały ciężar ponad 30-tu lat mojego życia. Zrzuciłem z siebie ciężar upokorzeń, strachu, poczucia poniżenia, bycia kimś gorszym, kimś ohydnym i bezwartościowym. Straciłem pracę i rodzinę, ale dopiero teraz zacząłem żyć…”. Podczas tego spotkania Tomek powiedział, że ujawnił się przed rodziną. Został pobity przez braci, a ojciec na pożegnanie napluł mu w twarz. Donos, który wspólnie złożyli do szkoły, w której uczył sztuki, uniemożliwił mu dalszą pracę. Kilka dni później z okna domu swojego jedynego przyjaciela, u którego tymczasowo zamieszkał, ponieważ drzwi jego rodziny zostały przed nim zamknięte, widział, jak ojciec, matka i jego bracia idą na coniedzielną mszę. Do Warszawy przeprowadził się tak, jak stał – w jednej koszulce i jeansach, oraz kwitkiem banknotów, które przyjaciel wcisnął mu w rękę mówiąc „Masz, to na nowe życie” – to zaś zaczęło się na dobre, gdy poznał Karola. Dobrze zbudowany brunet, fan koszykówki, którego podczas trzeciego spotkania Tomek wskazał mi palcem „To on, mój Karol. Mieszkamy razem od 2 lat”. Zamieszkali w wynajętym wspólnie mieszkaniu. Tomek wrócił do wykonywanego wcześniej zawodu nauczyciela sztuki. Był dumny ze swoich uczniów i uczennic – „Zdolniachy, prawdziwe zdolniachy, mówię ci. Te dzieciaki naprawdę mają talent i zamiłowanie do sztuki. Niedługo zabieram je do galerii, doczekać się już nie mogę” ... - Grupa Stonewall.

Straż Pożarna Nowego Jorku (FDNY) wydała swój pierwszy w historii "It Gets Better" wideo z okazji dnia wyjścia z szafy.



StoryCorps opublikował kolejny film animacji z okazji "Coming Out Day". Klip  Patrick Haggerty dorastał jako syn rolnika na obszarach wiejskich Dry Creek, Waszyngtonie, w 1950 roku. Jako nastolatek, Pat zaczął rozumieć, że jest gejem, myślał, że ukrywa się dobrze. Ale pewnego dnia, Pat dowiedział się, że jego ojciec mógł wiedzieć że jest gejem.


W sierpniu, sztandarowy program ESPN, Sportscenter, wyemitował wzruszającą opowieść o 12-letnim Braeden Lange gracza lacrosse, który znalazł inspirację wznieść ponad zastraszanie i depresję, który ujawnił jest gejem. Jak po wielu upokarzanie, myślach samobójczy, prześladowany w szkole jego ojciec walczył z homofobii. Dał wiele inspiracji innym, idolem dla wielu pisali do niego podziękować za to kim jest.


Założyciel 'Gays With Kids' Brian Rosenberg z okazji dnia wychodzenia z szafy mówi o ojca homoseksualny wciąż walczą w szafie wielu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz