J 13, 21-33. 36-38
Euroislam.pl: Umiarkowani uczeni muzułmańscy w Indonezji twierdzą, że nie ma powodów, aby w ramach islamu odrzucać homoseksualizm.
Ich zdaniem potępianie homoseksualistów przez ulemów (teologów islamskich – red.) i innych muzułmanów reprezentujących główny nurt, świadczy o ich ograniczonym zrozumieniu islamu.
Siti Musdah Mulia, reprezentująca Indonesia Conference of Religions and Peace zacytowała surę al-Hurujat („Komnaty”) z Koranu, w której napisane jest, że wszyscy mężczyźni i kobiety są wobec siebie równi, niezależnie od pochodzenia, majątku, pozycji społecznej, a nawet orientacji seksualnej. „Nie ma różnicy między lesbijkami i nielesbijkami. Ludzie są osądzeni przez Boga wedle swojej pobożności”, powiedziała w dyskusji zorganizowanej przez organizację pozarządową Arus Pelangi (stowarzyszenie homoseksualistów w Indonezji – red.): „Esencją religii (islamu) jest rozwój istoty ludzkiej i szacunek wobec niej.” Musdah stwierdziła, że homoseksualizm pochodzi od Boga i powinien być traktowany jako coś naturalnego. Dodała, że nie jest powodowany jedynie przez namiętność.
Soffa Ihsan, redaktor naczelny magazynu „Mata Air” powiedział, że islamskie rozumienie heterogeniczności powinno zawierać w sobie homoseksualizm. Dodał, że muzułmanie powinni wciąż forsować idżtihad (proces dążący do legalizacji decyzji podjętych na bazie niezależnych interpretacji Koranu i Sunny), aby uniknąć pozostania w anachronicznym paradygmacie, pozbawionym możliwości otwartych interpretacji Koranu.
Inny mówca biorący udział w dyskusji, Neurofiah z Nahdlatul Ulama (ugrupowanie sunnickich tradycjonalistów – red.) powiedział, że heterogeniczność to konstrukt społeczny, podobnie jak uprzedzenia wobec płci lub patriarchat. „Byłoby zupełnie inaczej, jeżeli grupą rzącącą byliby homoseksualiści”, dodał.
Inni uczestnicy debaty dodali, że wspaniałość islamu leży w tym, że może się on wymieszać i zintegrować z lokalną kulturą.
„Tak naprawdę, kultura indonezyjska zaakceptowała homoseksualizm. W tradycji Bugis-Makassar grupa homoseksualna nazywana Bissu jest szanowana i uzyskała wysoką pozycję w królestwie. Wiemy również, że homoseksualizm uznano w Ponorogo (wschodnia Jawa)”, powiedział Rido Triawan, szef Arus Pelangi.
Potępienie homoseksualizmu padło ze strony dwóch konserwatywnych grup muzułmańskich, Indonesian Ulema Council (MUI) i Hizbut Tahrir Indonesia (HTI).
„To grzech. Nie będziemy traktować homoseksualistów jak wrogów, ale ostrzeżemy ich, że to co robią jest złe”, orzekł Amir Syarifuddin, prezes MUI. Rokhmat Labie ze skrajnej HTI, kilkakrotnie prosił obecnych homoseksualistów o nawrócenie się i zmuszenie do powrotu na właściwą drogę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz