Dziennikarz wzywa liderów edukacji do wykazania "odwagi" w popieraniu osób LGBTQ+ po tym, jak ujawnił publicznie dyskryminację, której doświadczył w szkole katolickiej.
David Begnaud, główny korespondent programu CBS Mornings, niedawno opisał w artykule dla NOLA.com swoje powroty do Luizjany, aby przeprowadzić wywiad z jednym ze swoich mentorek z czasów skolnych, Josette Surratt. Rozpoczął swój esej, pisząc: "Niedawno wróciłem do stanu Louisiana, aby opowiedzieć naszą bardzo osobistą historię Luizjany naszej publiczności w CBS. Ale historia wzięła nieoczekiwany i bolesny obrót."
"Trajektoria mojego życia zmieniła się pewnego dnia, gdy Pani Surratt, jak ją nadal czule i z szacunkiem nazywam, spojrzała mi prosto w oczy i zadała pytanie, które zatrzymało mnie w miejscu. 'Przed czym uciekasz?'
Odpowiedź tkwiła głęboko w moim dzieciństwie. Uciekałem przed sobą samym: gejem z zespołem Tourette'a, który znosił nieopisane znęcanie się. Ukrywałem się w niewidocznej twierdzy, którą zbudowałem, aby się obronić. Tego dnia, dzięki temu pytaniu, Pani Surratt zaczęła powoli burzyć mury i wypuszczać mnie na świat, abym stał się osobą, którą miałem być i jestem dziś." - New Ways Ministry.
Charles Bouchard, dominikanin Amerykański., który wcześniej kierował teologią i sponsoringem w Katolickim Stowarzyszeniu Zdrowia Stanów Zjednoczonych, omawia poznawanie transpłciowy katolików i opisuje, jak osoby LGBTQ „pomagają nam zrozumieć różnorodność i tajemnicę ludzkiej seksualności.”
„Osoby LGBTQ nie są ideologią. To osoby, które zasługują na naszą opiekę i szacunek jako dzieci Boga odkrywające prawdę o sobie” pisze Ojciec Bouchard - Outreach.
W eseju jednej z katolickich osób LGBTQ+ autorka opisuje Maryję, Matkę Boga, jako „prorokinię o odmiennym niż płeć, queer, która przeciwstawiała się konwencjom płciowym swojej epoki”, analizując, w jaki sposób Maryja pomogła jej doświadczyć queerowej radości.
Maryja odgrywa centralną rolę w wierze wielu katolików, będąc obiektem niezliczonych modlitw „Zdrowaś Maryjo” i praktyk religijnych. W artykule dla Sojourners uczona Emma Cieslik opisuje rolę Maryi nie tylko w jej własnej wierze, ale także w jej tożsamości queer, pisząc, że „w niej spoczywa środek mojej queerowej radości i traumy”, dodając, że „nie było to aż do moich wczesnych dwudziestu lat, kiedy zacząłem widzieć ją jako prorokinię o odmiennym niż płeć, queer, która przeciwstawiała się konwencjom płciowym swojej epoki”.
Relacja Cieslik z Maryją nie zawsze była tak bliska i pozytywna. Faktycznie, po udziale w rekolekcjach szkolnych, podczas których uczestnicy byli proszeni o złożenie ślubowania czystości seksualnej, umieszczając białą różę przed ikoną Maryjną, Cieslik powiedziała, że czuła się oddzielona od Maryi.
„Myślę o potężnym potencjale Queer Maryi, która umacnia, wzmacnia i ożywia społeczność queer, aby była dumna z tego, kim jesteśmy, aby szanować i świętować piękno rodzin, które tworzymy w obliczu zagrożeń z zewnątrz”, pisze [Rev. Angela] Yarber. „Dla Yarbera chodzi o wiarę w potencjał queerowych interpretacji teologicznych i ich zdolność do stworzenia afirmatywnego i przyjaznego kościoła.
„Dlatego Maryja może być rozumiana jako queerowa wybawiciela, przeciwstawiający się heteronormatywnym i tradycyjnym rolom płciowym i seksualnym. Wersja Maryi, która została mi przedstawiona podczas tamtej rekolekcji w szkole średniej, nigdy nie istniała. Była to kreacja kultur i instytucji próbujących utrzymać tradycyjne role płciowe, patriarchalną boskość i czystość seksualną. Zagłębianie się w queerową teologię wyzwolenia pokazało mi, jak Maryja dzieli mój zapał i wolę dla wiary chrześcijańskiej.
„Kiedy patrzę na Maryję schowaną w kącie każdego kościoła, już nie widzę jej w niebiesko-białym stroju. Zamiast tego, jest obmyta w błyskotliwym tęczowym świetle, otwierając ramiona do objęcia.” -New Ways Ministry.
Nie tylko środowisko LGBT, ale również księża krytykują słowa inicjatorów stop LGBT. - Jeśli ktoś kłamie tak cynicznie, to trzeba to potępić - mówi ks. Arkadiusz Lechowski.
Głos zabrał także ks. Arkadiusz Lechowski: – W tym momencie mamy do czynienia z mową nienawiści wobec osób ze środowiska LGBT. Ale pamiętajmy, że za chwilę taka forma nienawiści może spaść na inne środowiska. A jako terapeuta wiem, że słowa potrafią nie tylko leczyć, ale również zabijać – zaznacza ksiądz.
I dodaje: – Jako osoba duchowna nie opowiadam się za żadną opcją polityczną. Zawsze jednak opowiadam się za drugim człowiekiem. Gdzie dzieje się krzywda, tam należy powiedzieć stop. Natomiast słowa, które padły z mównicy, są niedopuszczalne i są olbrzymią manipulacją.
Lechowski zaznaczał także, że zachowania polityków cechował wyjątkowy cynizm. – Jest rzeczą niedopuszczalną, kiedy ktoś próbuje wykorzystywać kwestie emocjonalne. To nie prowadzi do dialogu. W tym jest bardzo wiele zakłamania. Jeśli jest to robione cynicznie, to trzeba to tym bardziej potępić – mówił.
Ksiądz zachęcał do zwalczania mowy nienawiści na drodze edukacji: – Mam świadomość, że może być spora grupa społeczna, która nie ma wiedzy. Pod wpływem manipulacji w takim człowieku mogą rodzić się wątpliwości. Jest więc w stanie uwierzyć w pewną narrację. I tutaj pojawia się cała sfera na edukację, spotkanie z drugim człowiekiem i zrozumienie go - Gazeta Wyborcza.
Spotkanie w Klubie Inteligencji Katolickiej - Synod i co dalej? Kościół na drodze reformy
Czy chrześcijański duchowny może błogosławić związki par jednopłciowych? Czy wypowiedź papieża dotycząca par LGBT jest zgodna z naukami biblijnymi? Jakie jest stanowisko pastorów Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego do tego tematu? W tym odcinku z tymi pytaniami zmierzyli się pastorzy.
Marcin Mogielski „Chrystus to Miłość” - Chrześcijanie Europy
Metropolitan Community Church of Toronto
Parafia Ewangelicka Opatrzności Bożej we Wrocławiu
Dominikanie Wrocławscy
Dominikanie w Łodzi
Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie
Codziennik biblijny, Słowo ks. Marta Zachraj-Mikołajczyk, Parafia Ewangelicko-Augsburska we Wrocławiu - Opatrzności Bożej
Wieczór z Biblii parafii ewangelicko-reformowanej w Warszawie
Metropolitan Community Church San Diego
Katedra Hope
Liturgia Eucharystii - Środa Popielcowa
Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego w Krakowie - Popielec. Dzień Pokuty i Modlitwy.
Nabożeństwo z kościoła EA Św. Trójcy w Warszawie w Dzień Pokuty i Modlitwy 14 lutego 2024 roku)
Dominikanie Wrocławscy - Popielec
Dominikanie w Łodzi - Popielec
Codziennik biblijny, Słowo na dzień 14 lutego 2024 r.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz