poniedziałek, 16 lipca 2012

Słowo Boże na dziś, My jesteśmy Kościołem po polsku?

Jezus powiedział do swoich apostołów: «Nie sądźcie, że przyszedłem pokój przynieść na ziemię. Nie przyszedłem przynieść pokoju, ale miecz. Bo przyszedłem poróżnić syna z jego ojcem, córkę z matką, synowę z teściową; i będą nieprzyjaciółmi człowieka jego domownicy. Kto miłuje ojca lub matkę bardziej niż Mnie, nie jest Mnie godzien. I kto miłuje syna lub córkę bardziej niż Mnie, nie jest Mnie godzien. Kto nie bierze swego krzyża, a idzie za Mną, nie jest Mnie godzien. Kto chce znaleźć swe życie, straci je, a kto straci swe życie z mego powodu, znajdzie je. Kto was przyjmuje, Mnie przyjmuje; a kto Mnie przyjmuje, przyjmuje Tego, który Mnie posłał. Kto przyjmuje proroka jako proroka, nagrodę proroka otrzyma. Kto przyjmuje sprawiedliwego jako sprawiedliwego, nagrodę sprawiedliwego otrzyma. Kto poda kubek świeżej wody do picia jednemu z tych najmniejszych, dlatego że jest uczniem, zaprawdę powiadam wam, nie utraci swojej nagrody». Gdy Jezus skończył dawać te wskazania dwunastu swoim uczniom, odszedł stamtąd, aby nauczać i głosić Ewangelię w ich miastach.
Mt 10, 34 – 11, 1


Czy Polsce będzie ruch w kościele katolickim sprawie reformy, większość katolików woli siedzieć cicho niż stanąć przeciwko. Tak zostali wychowani posłuszeństwie ale jak długo ta się być poniżany i bity. Dla mnie to jest masochizm wolą siedzieć cicho, niż zamiast stop.

***

> myślę, że można spróbować porozmawiać o tym, jak widzimy Kościół;
> My jesteśmy Kościołem - wiem, że to Twój inny wątek, ale czy to
> nazwa jakiegoś konkretnego ruchu?

Tak to ruch ogólnoświatowy. W każdym kraju może wyglądać nieco inaczej, bo zależy to od specyfiki krajów i jego liderów. Co zrozumiałe wzbudza wiele kontrowersji. W Polsce nie miał racji bytu ze względu na to, iż nieraz krytykował też Jana Pawła II. Ale jak pisałem może on wyglądać inaczej w każdym kraju, bo nie jest żadną zcentralizowaną organizacją, ale oddolnym ruchem a ponadto sytuacja się zmieniła.

Strona ogólna:
www.we-are-church.org


Tu widać w jakich krajach działa ruch:

imwac2.org

Najogólniejsze informacje podaję za Wikipedią [nie jestem pewien czy wszystkie info zawarte obecnie w Wikipedi są rzetelne], wiadomo, że tę encyklopedię edytować może każdy internauta].

Międzynarodowy Ruch "My jesteśmy Kościołem" - zainicjowany w Rzymie w 1996 jako forma nacisku na hierarchię Kościoła rzymskokatolickiego do odnowy Kościoła na fundamentach II Soboru Watykańskiego i ducha teologicznego jaki się z soboru wyłonił. Dziś hasło "My jesteśmy Kościołem" w Europie jest kojarzone nie tylko z konkretnym ruchem, ale i z szeregiem postaw laikatu katolickiego kontestacyjnych wobec Kościoła hierarchicznego i domagających się jego reformy.

"My jesteśmy Kościołem" ma swe początki w "referendum kościelnym" w Austrii z 1995 w sprawie koniecznych zmian w Kościele, które zostało zainicjowane po głośnej aferze pedofilskiej związanej z wiedeńskim kardynałem Groerem. Ruch w Austrii osiągnął sukces i kardynał podał się do dymisji. Pod wezwaniem do zmian w Kościele ruch zebrał 500 tys. podpisów. Organizatorami "referendum kościelnego" byli teologowie, nauczyciele religii, progresywni księża oraz katoliccy intelektualiści. Referendum zyskało poparcie m.in. znanego pisarza i teologa, eks-księdza Adolfa Holla, redaktora naczelnego katolickiego tygodnika "Kircheintern", ks. Rudolfa Schermanna, a także wielu innych. Organizatorzy przekazali swoje postulaty nowemu przewodniczącemu episkopatu Austrii, biskupowi Grazu, Johannowi Weberowi. Na początku 1996 episkopat odrzucił żądania.

Do dziś pod postulatami "referendum kościelnego" podpisało się już 2,5 mln osób z Austrii, Niemczech i Południowego Tyrolu.

"My jesteśmy Kościołem" ma swoje oddziały i przedstawicielstwa w ponad 20 krajach na wszystkich kontynentch i współpracuje z podobnymi organizacjami katolickimi (np. Catholics for a Free Choice z USA, "Kościół od dołu" z Niemiec, grupa Golias z Francji, Ruch 8 Maja z Holandii istniejący w latach 1985-2003)

Postulaty "referendum kościelnego"

* Równouprawnienie wszystkich wierzących, przezwyciężenie przepaści pomiędzy duchownymi a laikami.
* Współdecydowanie Kościoła lokalnego przy wyborach biskupich.
* Współdecydowanie kobiet we wszystkich gremiach kościelnych.
* Powołanie do życia urzędu Stałego Diakonatu dla kobiet.
* Umożliwienie kobietom przyjmowania święceń kapłańskich.
* Celibat – możliwość wolnego wyboru.
* Uznanie prymatu sumienia człowieka w decyzjach dotyczących dziedziny etyki seksualnej.
* Zróżnicowanie podejścia (oceny moralnej) w stosunku do środków antykoncepcyjnych i środków aborcyjnych.
* Więcej otwartości w miejsce stereotypowych sądów (na przykład w kwestii podejścia do stosunków przedmałżeńskich czy zjawiska homoseksualizmu).
* W miejsce koncentrowania się na problemach moralności seksualnej, przeniesienie tego akcentu oraz większe zaangażowanie się na inne palące tematy (m.in. pokoju, sprawiedliwości społecznej, ekologii).
* Radosna Nowina w miejsce "grożącego palca Bożego".

Inne postulaty Ruchu:

* udzielanie komunii rozwiedzionym,
* interkomunia z protestantami.

źródło tezeusz.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz