wtorek, 22 lutego 2022

Tydzień Wiedzy o Spektrum Aromantyczności



Tydzień Wiedzy o Spektrum Aromantyczności ma na celu podniesienie świadomości i postęp w akceptacji tożsamości w obrębie spektrum aromantycznego. Odbywa się w pierwszym pełnym tygodniu po Walentynkach. 

Zaczyna się Tydzień Widoczności Osób w Spektrum Aromantyczności. Przy okazji zapoznawania się z tematem odkryłem coś, na co w sumie wcześniej za bardzo nie zwracałem uwagi - orientację romantyczną. 

Dotąd widziałem ją raczej jako element orientacji seksualnej. Ale to wcale nie takie proste, bo orientacja romantyczna może współgrać z orientacją seksualną, ale może również mieć zupełnie inny kierunek.

Można być np. osobą biseksualną ale tylko heteroromantyczną, tzn. można mieć pociąg seksualny do mężczyzn i kobiet, ale w kontekście związku, relacji uczuciowej czuć, że jest to możliwe tylko z osobą innej płci. Jak to sobie uświadomiłem, to wydaje mi się, że zrozumiałem kilka osób, które znam. Osób, które zdecydowanie mają pociąg seksualny skierowany także do osób tej samej płci, ale zdecydowanie zawsze broniły się przed określeniem się jako gej czy osoba biseksualna mówiąc: nie, nie, nie, ja mógłbym być tylko z dziewczyną. Ano zgadza się. Jeśli jesteś biseksualny, ale heteroromantyczny, to możesz być tylko z dziewczyną, ale seksualnie czujesz, że możesz wchodzić w relacje i z kobietami i z mężczyznami.

Można być, np. osobą aseksualną i homoromantyczną. I to jestem ja. Tak, ten komponent oddzielnej orientacji romantycznej jeszcze bardziej pomaga mi siebie zrozumieć i zdefiniować. Tak naprawdę nie jestem osobą homoseksualną. Jestem osobą w spektrum aseksualności, a jednocześnie osobą homoromantyczną.

Tydzień Widoczności Osób w Spektrum Aromantyczności uświadamia nam, że można też mieć dowolną orientację seksualną, ale nie mieć orientacji romantycznej, tzn. nie tworzyć związków, relacji uczuciowych. Albo można mieć pociąg romantyczny bardzo słaby, albo tylko w pewnych okolicznościach. Ależ to jest fantastyczne, że rzeczywistość jest tak bardzo nieoczywista, złożona, różnorodna.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz