Był IDAHOT, czyli Międzynarodowy Dzień Przeciw Homofobii, Bifobii i Transfobii. Sytuacja osób nieheteronormatywnych (czyli nie mieszczących się w większościowej orientacji heteroseksualnej) w drugiej dekadzie XXI wieku w naszym kraju uległa pogorszeniu. Do "zwykłych" problemów osób LGBT, takich jak nieuznawanie ich związków przez państwo (co np. powoduje problem z dostępem do informacji w szpitalu) dołączyły nasilone przejawy agresji, przemocy słownej, pobić, "stref wolnych od LGBT", fałszywych twierdzeń o związku orientacji seksualnej z pedofilią. Co jakiś czas głośno robi się o osobach nieheteronormatywnych, które targnęły się na swoje życie, a można tylko podejrzewać ile osób zmaga się z podobnymi dramatami w zaciszu swojej codzienności.
Dużą rolę w stworzeniu i podtrzymywaniu rzeczywistości tak wrogiej osobom nieheteronormatywnym odgrywają Kościoły. Sednem chrześcijaństwa jest miłość do ludzi, czyli szacunek, życzliwość i gotowość do działania na rzecz innych. Bez tego stajemy się stowarzyszeniami kultywującymi puste rytuały. Nie ma innej drogi do głoszenia ewangelii, a to oznacza, że nie możemy milczeć w obliczu żadnej dyskryminacji - w tym motywowanej orientacją seksualną.
Wierzę, że jest możliwa zmiana, że nasze społeczeństwo może być przyjazne mniejszościom seksualnym (i nie tylko). Wierzę, że Kościoły mają swoją rolę do odegrania w tej przemianie. Pewną część tej pracy muszą wykonać duchowni i jasno powiedzieć, że są przeciw dyskryminacji osób nieheteronormatywnych. Dlatego, choć to tylko niewielki gest, moja żona i ja, duchowni Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego, jasno mówimy, że jesteśmy przeciwko homofobii. Wiem, że i w naszym Kościele są duchowni, którzy twierdzą coś zupełnie przeciwnego, ale wiem też, że jest wielu (i to niemało!) podzielających nasze poglądy.
Zawsze pod tego rodzaju deklaracjami pojawiają się komentarze: ale jak to! Przecież Sodoma, przecież 3 Mojżeszowa, przecież apostoł Paweł napisał. Ponurą ironią jest to, że przywoływane w tych dyskusjach teksty biblijne potępiające męskie akty seksualne widzą je jako gwałt i poniżenie. Nie istniało w czasach pisania Biblii pojęcie orientacji seksualnej, ale przemoc seksualna - niestety - jak najbardziej była obecna. To przeciwko wykorzystywaniu seksu do upokarzania i krzywdzenia te teksty występują. Niestety cześć chrześcijan reaguje na próby walki z przemocą seksualną jakby były zamachem na porządek świata i "wartości".
Zawsze też znajdzie się ktoś, kto powie, że powyższe to nieprawda, bo on tak twierdzi, a Bóg zgadza się z nim w 100% (jakżeby inaczej). Cóż, nikt nie jest nieomylny, dlatego w dyskusjach ważna jest argumentacja. Dlatego od razu załączam link do artykułu autorstwa teolożki i biblisty z Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej, którzy dość zwięźle, ale całkiem wyczerpująco przeanalizowali te fragmenty Biblii, które w dyskusjach o homoseksualizmie się przewijają: (http://rocznikteologiczny.eu/.../2017/03/rt2010_slawik.pdf).
Wierzę, że jest nadzieja w świecie, który jest coraz bardziej ponury. Wierzę, że jest droga, która może nam pomóc zbudować lepsze jutro. Tą nadzieją i drogą jest wzajemny szacunek i życzliwość. Dla chrześcijan jest to coś, co wynika z Ewangelii, ale myślę, że i te osoby, które nie podzielają tej wiary, w tym miejscu się zgodzą.
Oby kolejny IDAHOT był okazją do stwierdzenia, że coś zmieniło się na lepsze, czego wszystkim, ale najbardziej osobom nieheteronormatywnym, życzę.
Czescy Ewangelicy - synod Kościoła Czechosłowackiego absolutną większością głosów, że osoby homoseksualne są także braćmi i siostrami powinni być przyjmowani i akceptowani przez Kościół.
Katedra Hope
Metropolitan Community Church of Toronto
Metropolitan Community Church San Diego
Parafia Ewangelicka Opatrzności Bożej we Wrocławiu
Parafia Ewangelicka św. Marcina w Krakowie
Reformowany Kościół Katolicki
Nabożeństwo parafii ewangelicko-reformowanej w Warszawie
Bracia Dominikanie z Rzeszowa zapraszają do duchowej łączności w trakcie Liturgii w kościele św. Jacka. W niedzielę transmitujemy Eucharystię o godz. 7:00, 8:30, 10:00 (rodzinna), 11:30, 13:00, 16:00, 17:17 (młodzieżowa), 19:00 (akademicka). Link na stronie YouTube.
Dominikanie Wrocławscy
Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie
Kościół ewangelicko-augsburski w Katowice
Parafia Ewangelicko-Augsburskiej Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie.
Ewangelickie ABC. Tym razem na pytanie jak ewangelicy rozumieją odkupienie odpowiada ks. Sebastian Madejski z Parafii Ewangelicko-Augsburskiej Św. Trójcy w Warszawie.
Codziennik biblijny
Middle Church
Metropolitan Community Church of Washington DC
Metropolitan Community Church of Richmond
Metropolitan Community Church w Hendersonville, Karolina Północna
Metropolitan Community Church Tampa
Metropolitan Community Church - Los Angeles
Pikes Peak Metropolitan Community Church
Metropolitan Community Church of Windsor
Milwaukee Metropolitan Community Church
All God's Children Metropolitan Community Church
New Life Metropolitan Community Church
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz