niedziela, 28 listopada 2021

Słowo Boże na niedziele: Synod spotkanie Warszawskie z udziałem LGBTQ, Łódź Roman Pracki, w ramach Dni Godności/Dni Tolerancji, plus nabożeństwa niedzielne



Jestem po spotkaniu synodalnym w kurii Archidiecezja Warszawska, gdzie byłem z reprezentacją warszawskiej grupy Fundacja Wiara i Tęcza. Co ważne podczas tego spotkania było miejsce na spotkanie w grupach ok. 10 osobowych. Mogłem otwarcie powiedzieć w mojej grupie: reprezentuje warszawską grupę Wiary i Tęczy, która skupia wierzące lub poszukujące osoby LGBT+. Jesteśmy tu w odpowiedzi na zaproszenie, które kiedyś wybrzmiało z ust biskupa Jareckiego. Odpowiedzieliśmy na to zaproszenie. Jest coś w tym z cudu z Ewangelii, której słuchaliśmy. Bo dla wielu osób LGBT+ Kościół jest jak dom z tej Ewangelii - miejscem, gdzie nie ma dla nich miejsca. Choć chcą być blisko Jezusa. Mi też ktoś kiedyś głosił Ewangelię i ja w tę Ewangelię uwierzyłem. Uwierzyłem, że Bóg jest miłością i kocha każdego, bezwarunkowo, także mnie geja. Uwierzyłem, że Kościół może być moim domem. Ostatnie lata sprawiły, że nie czuję, żeby to był mój i żebym był tam mile widziany. Podobnie jak wiele innych osób. Ale jestem tu. Nie przychodzimy, bo wierzymy w jakąś rewolucję w Kościele. Ale chcemy się spotkać. To nie jest łatwe, bo wiemy ile napięcia jest po obu stronach. Nie wiemy co z tego wynikinie, ale Duch wieje kędy chce. 

Powiedziałem też, że dla mnie droga synodalna wiąże się z dwoma słowami: odwaga i wrażliwość. Trzeba mieć odwagę i to dużo odwagi, że naprawdę chcieć podjąć to wyzwanie, które proponuje papież Franciszek, żeby chcieć się ruszyć ze swojej pozycji. I trzeba mieć wrażliwość, żeby faktycznie chcieć spotkać drugiego człowieka. Bo można owszem iść obok drugiego, ale zupełnie nie chcieć go spotkać, nie chcieć go posłuchać, z czym idzie, skąd idzie, kim jest. Bez wrażliwości można chcieć mu narzucić swoją wizję, a nie iść szanując jego odmienność. O tym było to pierwsze czytanie z Dziejów Apostolskich: przyszli jacyś inni wierzący w Jezusa, w ci z Izraela mieli potrzebę ich sformatować po swojemu. Jak chcecie wierzyć, to musicie to i to, i tamto, bo my tak robimy. Ale oni nie potrzebowali powielać tego, co robili Żydzi. Wrażliwość pozwala uznać tych, którzy przychodzą z innego środowiska, z innego kontekstu. Bez odwagi i wrażliwości nie ma szans na prawdziwą drogę synodalną.

Najbardziej cieszę się, że w sumie pierwszy raz mogłem powiedzieć na spotkaniu organizowanym przez Kościół, przy ludziach zaangażowanych w Kościół: wierzę w to, że Bóg kocha mnie geja. Że powiedziałem to zupełnie spokojnie i naturalnie. Tak, chciałbym, żeby każda osoba nieheteronormatywna, która chce być w Kościele mogła mówić o sobie szczerze i naturalnie. Ja czekałem na to wiele, wiele lat. Zrobiłem to będąc już zupełnie na rubieżach Kościoła. W sumie to właśnie to miejsce, w którym jestem pozwoliło mi to zrobić.



Zadziwiające jest,  to że modlitwa innych osób może bulwersować inne osoby wierzące. 
Cytując jednego z uczestników a jednocześnie odbiorców hejtu  "Jak można hejtować kogoś za to, że pomodlił się z drugim człowiekiem" Hejtują i opluwają ludzie, których Szef (Papież Franciszek) w ramach Synodu Kościoła, wzywa do dialogu i szacunku wobec osób "tęczowych" jednocześnie wzywając wiernych krk, do realizowania zapisów Katechizmu Kościoła Katolickiego mówiących o tym, że osoby homoseksualne (...) należy szanować (...) 

Ksiądz doktor Roman Pracki, w ramach Dni Godności/Dni Tolerancji, odprawił Liturgię w tradycji historycznego protestantyzmu wraz z Eucharystią (Wieczerzą Pańską) na której był ksiądz doktor Sławomir Sosnowski, rektor Wyższego Seminarium Duchownego w Łodzi. Tak miało być, ponieważ to było Tęczowe Nabożeństwo Ekumeniczne! Wpisaliśmy się też w  wspomniany wcześniej Synod. Dni Godności, odbyły się pod hasłem "Dialog drogą do Godności" zaś samo Nabożeństwo odbyło się pod hasłem "Bóg kocha Ciebie takiego, jakim Ciebie stworzył. 

W linkach w komentarzu są dostępne linki do wydarzeń z Dni Godności, a poniżej przedstawiamy "Wstęp" wygłoszony przez Pastora Romka, a późnym popołudniem kolejna fotorelacja już z spisanym kazaniem Księdza Romana. 

Nasza modlitwa jest za tych i dla tych którzy doświadczają wykluczenia, dyskryminacji, przemocy. Sprawa dotyczy około dwóch milionów osób homoseksualnych, Polek, Polaków, 9% spośród nich doświadcza wyśmiewania i wykpiwania na ulicy, 10% doświadcza ciągłych komentarzy na temat swoich seksualności, swojego wyglądu, 18% słyszy wyzwiska pod swoim adresem a blisko 20% osób nieheteronormatywnych doświadcza gróźb fizycznej przemocy, 27% osób LGBT jest wprost szturchanych, popychanych, opluwanych albo bitych. 7,8% doświadcza ataków seksualnych. Bez wsparcia rodziny, Kościoła, społeczeństwa to jest gotowy grunt do tego żeby pomyśleć o sobie jako, złym i niepotrzebnym człowieku. 3/4 młodzieży LGBT mierzy się z myślami samobójczymi, dlatego to jest modlitwa ocalałych o ocalenie dla pozostałych, którzy toczą wewnętrzną walkę na śmierć i życie. Dzisiejsze nabożeństwo to jest także dziękczynienie za rodziców którzy przyjęli swoje tęczowe dzieci, za tych duchownych którzy okazali im zrozumienie i wsparcie, to jest modlitwa za tych którzy odrzucili homoseksualność swych córek i synów, i za tych którzy wsparli swoje tęczowe dzieci, bo dzisiejsza liturgia to zwykła modlitwa zwyczajnych ludzi. To nie jest stanowisko Kościoła, ani biskupów, to nie jest polityczne wystąpienie ani proklamacja, to jest kompetencja którą ma każdy duchowny w powierzonej mu misji głoszenia Słowa Bożego i sprawowania sakramentów, żeby znakami Łaski nieść ulgę każdemu kto doświadcza jakiegokolwiek cierpienia. Każdy ksiądz ma proste narzędzia swojej posługi: Ewangelię i Sakramenty. Tyle sami dostaliśmy i tyle sami chcemy dać, dlatego przepraszam dzisiaj szczególnie każdą i każdego z Was, każdego geja, lesbijkę, transeksualnych, biseksualnych, najpierw za słowa zniewagi i potępienia które zostały lub zostaną skierowane pod Waszym adresem w związku z tym nabożeństwem. W związku z tym że mieliście odwagę wybrać się na to miejsce.

Przepraszam i tym bardziej dziękuję że zechcieliście wziąć udział w tej modlitwie. To nabożeństwo i modlitwę, taką jaką ją potrafimy uczynić, mamy nadzieję że będzie miłą naszemu Bogu, chcemy także zadedykować naszym siostrom i braciom wyznania mojżeszowego. W miniony czwartek został spalony Statut Kaliski, jeden z najstarszych aktów prawnych Rzeczypospolitej, udzielający praw społeczności żydowskiej do osiedlania się, do przemieszczania się, do handlu, do sądów. W Kaliszu 11 listopada przy okazji Święta Niepodległości próbowano podpalić fundament pluralizmu naszego kraju. Dlatego chciałem się Wam przedstawić właśnie w ten sposób.


Systematycznie spada liczba wierzących Polaków - wynika z sondażu przeprowadzonego przez CBOS. Najgwałtowniejszy spadek religijności dotyczy osób w wieku od 18 do 24 lat (spadek z 69 proc. do 23 proc.).

Z danych zebranych przez CBOS w ciągu ostatnich 30 lat (1992-2021) wynika, że spada religijność w Polsce. Na początku lat 90. ubiegłego wieku wiarę w Boga deklarowało 94 proc. respondentów, obecnie jest to 87,4 proc., z kolei do kościoła chodzi 42,9 proc. wierzących, wcześniej było to 69,5 proc. Najmniej praktykujących jest w grupie najmłodszych badanych (18-24 lata). W 1992 roku 69 proc. z nich deklarowało udział w mszach, obecnie jest to zaledwie 23 proc. - wynika z danych CBOS cytowanych przez Onet. Wśród starszych Polaków tendencja także jest spadkowa - w przypadku osób powyżej 65 roku życia poziom praktyk religijnych spadł z z 72,8 proc. w 1992 r. do 56 proc. obecnie - gazeta.pl



Początek roku liturgicznego. Pierwsza Niedziela Adwentu. 
Dobry moment, żeby zacytować piękną modlitwę:
"Panie, do Ciebie wołam o wschodzie słońca,
Pomóż mi modlić się i zebrać myśli;
Sam nie jestem w stanie.
Wewnątrz mnie jest ciemność, ale u Ciebie jest światło,
Jestem samotny, ale Ty mnie nie opuszczasz,
Jestem małoduszny, ale u Ciebie znajdę pomoc,
Jestem niespokojny, ale w Tobie jest pokój,
Jestem pełen goryczy, ale Ty jesteś cierpliwy,
Nie rozumiem dróg Twoich, ale Ty wiesz, która droga jest właściwa dla mnie.
Ojcze w Niebie,
Tobie chwała i dziękczynienie za spokój nocy,
Tobie chwała i dziękczynienie za nowy dzień,
Tobie chwała i dziękczynienie za Twą dobroć i wierność, które okazałeś mi dotychczas.
Wyświadczyłeś mi wiele dobrego, spraw, bym umiał przyjąć w pokorze doświadczenia z rąk Twoich,
Ty nie włożysz na moje barki więcej, niż mógłbym unieść,
Ty sprawiasz, że wszystkie wydarzenia służą jak najlepiej Twoim dzieciom.
Panie, Jezu Chryste,
Ty byłeś biedny i udręczony, schwytany i opuszczony, tak jak ja,
Ty znasz całą ludzką nędzę,
Ty zostajesz ze mną, gdy nie ma przy mnie żadnego człowieka,
Ty nie zapominasz o mnie i szukasz mnie,
Chcesz bym Cię rozpoznał i nawrócił się do Ciebie,
Panie, słyszę Twoje wołanie i idę za nim.
Pomóż mi!
Duchu Święty,
Daj mi wiarę,
Która ratuje mnie przed zwątpieniami i przywarami,
Daj mi miłość do Boga i ludzi,
Która tłumi wszelką nienawiść i każdą gorycz,
Daj mi nadzieję,
Która wyzwala mnie ze strachu i zrezygnowania.
Naucz mnie poznawać Jezusa i czynić Jego wolę.
Trójjedyny Boże,
Mój Stwórco i mój Zbawicielu,
Do Ciebie należy ten dzień, moje życie jest w Twoich rękach.
Święty miłosierny Boże,
Mój Stwórco i mój Zbawicielu,
Mój Sędzio i mój Wybawco,
Ty znasz mnie i moje drogi, i wszystko, com uczynił.
Ty bez względu na osobę nienawidzisz zła i karzesz je na tym i na tamtym świecie.
Tym, którzy szczerze o to proszą, odpuszczasz grzechy,
A dobro kochasz i nagradzasz je na tym świecie pocieszonym sumieniem, a w życiu wiecznym koroną sprawiedliwości.
Przed Tobą myślę o moich najbliższych.
O moich współwięźniach i o tych, którzy czynią w tym domu swą trudną powinność.
Panie, zmiłuj się,
I pozwól mi w tym czasie tak żyć, bym mógł odpowiedzieć za to przed Tobą i ludźmi.
Panie, cokolwiek przyniesie ten dzień — niech imię Twoje będzie błogosławione!

Dietrich Bonhoeffer (ur. 4 lutego 1906 r. we Wrocławiu – zm. 9 kwietnia 1945 r. w KL Flossenbürg w Niemczech) – niemiecki duchowny ewangelicki, teolog luterański i działacz antynazistowski, męczennik protestancki.

Katedra Hope


Metropolitan Community Church of Toronto


Metropolitan Community Church San Diego


Parafia Ewangelicka Opatrzności Bożej we Wrocławiu


Nabożeństwo z  Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego św. Marcina w Krakowie 


Reformowany Kościół Katolicki -  1. Niedziela Adwentu


Nabożeństwo parafii ewangelicko-reformowanej w Warszawie - Link na stronie YouTube

Bracia Dominikanie z Rzeszowa zapraszają do duchowej łączności w trakcie Liturgii w kościele św. Jacka. W niedzielę transmitujemy Eucharystię o godz. 7:00, 8:30, 10:00 (rodzinna), 11:30, 13:00, 16:00, 17:17 (młodzieżowa), 19:00 (akademicka). Link na stronie YouTube.

Dominikanie Wrocław 


Parafia Ewangelicko-Augsburskiej Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie


Kościół ewangelicko-augsburski z Łodzi.


Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie 


Film przygotowany przez dzieci z Parafii Ewangelicko-Augsburskiej Opatrzności Bożej we Wrocławiu na inaugurację Wigilijnego Dzieła Pomocy 2021, które odbyło się 26 listopada w kościele ewangelicko-reformowanym w Warszawie.


Codziennik biblijny


Ewangelickie ABC. Tym razem na pytanie kim jest Mesjasz dla Ewangelików odpowiada ks. Tomasz Wigłasz z Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Białymstoku.


Middle Church 


Metropolitan Community Church of Washington DC


Metropolitan Community Church of Richmond


Metropolitan Community Church w  Hendersonville, Karolina Północna 


Metropolitan Community Church Tampa 


Metropolitan Community Church - Los Angeles


Pikes Peak Metropolitan Community Church


Metropolitan Community Church of Windsor


Milwaukee Metropolitan Community Church


All God's Children Metropolitan Community Church


New Life Metropolitan Community Church


Metropolitan Community Church Melbourne


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz