niedziela, 23 kwietnia 2023

Słowo Boże na niedziele: Pastor Adwentystów ujawnił się, Walka o tęczową Maryjkę, Obirek - LGBT+ w religiach księgi ...



Pastor Saša Gunjević pierwszym adwentystycznym pastorem, który wyszedł z szafy!

„Czuję się znacznie lżejszy i swobodniejszy. Utrzymywanie tego rodzaju tajemnicy przez tak długi czas odbijało się na mnie niekorzystnie. (...) Bardzo się cieszę, że dano mi możliwość bycia pastorem tak niesamowitych ludzi, którzy mnie wspierają. Jednocześnie obawiam się, że na wyższym poziomie nasz kościół będzie miał inne zdanie niż ludzie, obok których żyłem i pracowałem."

"Natychmiastowa reakcja członków mojego kościoła była pełna miłości. Są kościołem liczącym około 380 członków i prawie wszyscy przyszli mnie później przytulić. Wielu z nich powiedziało mi, że będą mnie wspierać i że moja wiadomość nie zmieni tego, jak mnie postrzegają. Wielu z nich wyraziło chęć, abym nadal pozostawał ich pastorem.

Wiedziałem, że nie jestem hetero odkąd skończyłem około 14 lat. Było mi dobrze z byciem tym, kim jestem, ale nikomu o tym nie mówiłem, ponieważ wiedziałem, że religijni ludzie wokół mnie uznają to za grzech. Ale wiedziałem też, że nie mogłem ujawnić się w ciągu pierwszych kilku lat bycia pastorem i potrzebowałem najpierw zdobyć zaufanie mojego lokalnego kościoła i konferencji. 

Mam nadzieję, że dzięki mnie ludzie będą mogli najpierw poznać osobę queer jako osobę, a może przy okazji otworzyć swoje umysły i serca na innych. W końcu, kiedy już cię znają, trudniej jest ocenić książkę po okładce, ponieważ wiedzą już, że treść stron jest wypełniona prawdziwym człowieczeństwem. Mam nadzieję, że nasze kościoły staną się miejscami, w których osoby LGBTQI mogą czuć się jak w domu, kochane i akceptowane. Gdzie możemy otwarcie przeżywać nasze związki, ubierać się i prezentować tak, jak chcemy, tak jak czyni to nasze heteroseksualne rodzeństwo." - Fundacja Wiara i Tęcza


Sąd rejonowy i sąd okręgowy nie dopatrzyły się obrazy uczuć religijnych w prezentowaniu wizerunku Matki Boskiej z tęczową aureolą podczas II Marszu Równości w Częstochowie. Jednogłośnie potwierdziły to, co już wiemy: tęcza nie obraża. Inne zdanie na ten temat ma jednak Prokurator Generalny, który rok po prawomocnym zakończeniu sprawy, wniósł skargę nadzwyczajną od postanowienia umarzającego postępowanie.

II Marsz Równości w Częstochowie, który odbył się 16 czerwca 2019 roku, był wielokrotnie zakłócany przez kontrmanifestantów, blokujących legalne zgromadzenie i wykrzykujących homofobiczne hasła, wobec których kilkukrotnie interweniowała policja. Podczas tego samego marszu, prezentowany był wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej z tęczową aureolą. Właśnie to działanie, polegające na pokojowym uczestnictwie w marszu i trzymaniu transparentu ze zmodyfikowanym obrazem, wywołało reakcję prokuratury w postaci wszczęcia postępowania karnego o znieważenie przedmiotu czci religijnej, tj. o przestępstwo z art. 196 kodeksu karnego.

Wobec jednego z uczestników marszu, prokuratura skierowała akt oskarżenia do Sądu Rejonowego w Częstochowie, zarzucając mu obrazę uczuć religijnych nieokreślonej liczby osób (jak ustalono, co najmniej 41). Sąd rejonowy, skierował sprawę na posiedzenie, celem rozważenia umorzenia postępowania. Do sprawy, jako organizacja społeczna, przyłączyła się KPH, wnosząc opinię przyjaciela sądu (amicus curiae). KPH podkreśliła, że znaczenie tęczy jako symbolu osób LGBT+ jest wyłącznie pozytywne. Wskazuje ona na wspólne dążenie do równości wobec prawa i niedyskryminacji, a także podkreśla różnorodność. KPH zwróciła również uwagę na fakt, że tęcza nie zawiera w sobie żadnych elementów obelżywych czy pogardliwych, mogących stanowić o obrazie uczuć religijnych.

W dniu 24 września 2021 roku, sąd rejonowy umorzył postępowanie, wysłuchując wcześniej stanowisk prokuratora, prawnika z Ordo Iuris, pokrzywdzonych, przedstawiciela KPH, obrończyni oskarżonego i samego oskarżonego. Sąd słusznie uznał, że zachowanie oskarżonego nie zawierało znamion przestępstwa. Uzasadniając decyzję o umorzeniu, sąd podkreślił, że intencje oskarżonego mogły zostać celowo wypaczone, co może świadczyć o nietolerancji, jeśli nie dyskryminacji, grupy mniejszościowej osób LGBT (...) - Kampania Przeciw Homofobii

Chrześcijańska społeczność LGBT na Węgrzech ma nadzieję, że wizyta papieża Franciszka w Budapeszcie pomoże zagoić rany w głęboko podzielonym społeczeństwie w związku z kampanii anty-LGBT prowadzonej przez rząd Orbana.

Akos Marco Modolo, 28-letni działacz na rzecz praw człowieka i LGBT, który jest gejem i przez całe życie był praktykującym katolikiem, powiedział, że wiele osób LGBT, które są również wierzącymi chrześcijanami, wstydzi się swojej tożsamości i „czuje, że Bóg ich nie kocha”.

„Na szczęście nigdy tego nie czułem. Zawsze czułem, że Bóg mnie kocha i nie ma problemu z tym, że jestem gejem” – powiedział - Reuters

Wykład prof. Stanisława Obirka w ramach Kawiarni Naukowej Festiwalu Nauki. Debata publiczna na temat osób LGBT+ jest zdominowana przez doraźne interesy polityczne lub religijne. Jej rozumienie jest możliwe tylko jeśli sięgniemy do historycznych źródeł jakimi są religijne teksty trzech tradycji monoteistycznych: judaizmu, chrześcijaństwa i islamu. Współczesne demokracje liberalne wymusiły rezygnację z najbardziej dyskryminujących regulacji religijnych do jakich odwołują się również dzisiaj zwolennicy dosłownego rozumienia tekstów z zamierzchłej przeszłości. Czy to się uda w Polsce? Wszystko wskazuje na to, że zmiany nastawienia społeczeństwa polskiego wobec osób LGBT+ usprawiedliwiają optymistyczne spojrzenie na tę kwestię.


Katedra Hope


Metropolitan Community Church of Toronto


Metropolitan Community Church Tampa


Metropolitan Community Church San Diego


Parafia Ewangelicka Opatrzności Bożej we Wrocławiu 


Liturgia Eucharystii Reformowanego Kościoła Katolickiego 


Dominikanie Wrocławscy 


Dominikanie w Łodzi 


Nabożeństwo parafii ewangelicko-reformowanej w Warszawie.


Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie 


 Parafia Ewangelicko-Augsburskiej Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie.



Codziennik biblijny


Katedra Narodowa w Waszyngtonie (Washington National Cathedral)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz