Historia z Kanady - znajdujący się w Village, dzielnicy Montrealu od dawna popularnej wśród osób LGBTQ+, kościół rzymskokatolicki katolicki pw. św. Piotra Apostoła od ponad dwóch dekad otacza bezwarunkową miłością katolicką społeczność LGBTQ+ w mieście.
Kiedy parafia zdecydowała, że chce mieć charakter inkluzywny, spotkała się z mieszanymi opiniami. Niektórzy parafianie posunęli się nawet do stwierdzenia, że nie pójdą już na „mszę z pedałami”. Mimo homofobicznej krytyki ks. Claude Saint-Laurent dał jasno do zrozumienia, że parafia jest przestrzenią otwartą dla wszystkich katolików, niezależnie od orientacji seksualnej. Parafianin Yves Côté wspomina, że w kolejną niedzielę: „Po kazaniu Claude’a odeszło dwudziestu wiernych, ale przybyło kolejnych 40. Wszędzie mówiono o tym, że istnieje kościół, w którym osoby homoseksualne mogą czuć się mile widziane”.
Wysiłki ks. Saint-Laurent mające na celu utworzenie parafii obejmującej osoby LGBTQ pomogły wielu osobom w ożywieniu ich relacji z wiarą i zagojeniu ran. W latach 80. i 90. XX w. AIDS dotknęło wiele osób ze społeczności LGBTQ + w Montrealu. Kościół św. Piotra Apostoła służył jako przestrzeń dla osób dotkniętych stratami osobistymi, gdzie mogły opłakiwać śmierć członków ich społeczności. Parafia nie zaprzestała dbania o więzi ze społecznością po epoce AIDS, organizując brunche po Mszy św. i oferując warsztaty na tematy religijne LGBTQ+.
Yves Côté wspomina, jak w 1995 roku po raz pierwszy od dekad uczestniczył we Mszy świętej. Rozmawiał z przyjaciółmi w barze, a kiedy wspomniał, czego mu brakuje, jedna z osób powiedziała mu, że Kościół postrzega ludzi takich jak on jako skazanych na pójście do piekła. Côté nie miał ochoty tego słuchać, zapłacił rachunek i wyszedł. Podążał za dźwiękami dzwonów dochodzących od kościoła św. Piotra Apostoła. Nie wiedział, że wizyta przypadkowo w tej właśnie świątyni zaowocuje 25-letnią więzią z parafią. W artykule na ten temat La Croix International pisze: „Ksiądz Claude Saint-Laurent odprawiał Mszę św., a Côté wciąż pamięta, co powiedział – że wszyscy są mile widziani: osoby w ponownych związkach małżeńskich, rozwiedzione… lub homoseksualne. ‘Przez resztę nabożeństwa płakałem’ — mówi Côté. Potem ksiądz spędził cały wieczór, rozmawiając z nim. ‘Miałem mu do opowiedzenia czterdzieści lat swojego życia’”.
Ks. Saint-Laurent zaproponował Yves’owi stanowisko animatora duszpasterskiego. „Powiedział mi, że nie będę w stanie osądzać ludzi, którzy przychodzą do mnie rozmawiać, ponieważ przeszedłem przez wszystko, przez co oni przeszli”. Po przyjęciu stanowiska Côté pozostał animatorem duszpasterskim parafii przez następne 25 lat, do 2020 roku. „Młodzi, nieszczęśliwi geje przychodzili na mszę tylko z obowiązku, ‘bo rodzice powiedzieli im, że jeśli tego nie zrobią, spłoną w piekle’. Pewna młoda kobieta nie mogła przestać płakać, gdy usłyszała, jak ksiądz mówi ‘lesbijka’, mimo że w jej rodzinie zabroniono jej wypowiadać to słowo” (Fundacja Wiara i Tęcza)
Bardzo cieszy nas obecność w mediach głównego nurtu i rosnąca popularność sojuszniczego, w pełni otwartego na osoby LGBT+ Reformowanego Kościoła Katolickiego!
„– Czym różni się Reformowany Kościół Katolicki od tego, który jest znany większości Polaków?
– Mamy to, co dla katolików jest ważne - siedem sakramentów, wyznanie wiary, sukcesję apostolską, katolickie święta czy Pismo Święte. Aczkolwiek jesteśmy Kościołem, który wywodzi się z tradycji, o której mogę powiedzieć, że jest tradycją synodalną, "demokratyczną". Tzn. nie uznajemy scentralizowania Kościoła, jak i zwierzchniej władzy nad kościołami lokalnymi w postaci Kościoła rzymskiego czy papieża. Jesteśmy kościołami katolickimi, które w pełni się realizują na poziomie lokalnym - to odpowiednik diecezji.
– Czyli możemy mówić o odchodzeniu od instytucji na rzecz wspólnoty?
– Myślę, że tak. To jeden z najważniejszych punktów. W XIX wieku wystąpił spór pomiędzy katolikami, którzy uważali, że należy wprowadzić dogmat o nieomylności papieża i jego uniwersalnej władzy, a tymi, którzy uznawali, że jeszcze bardziej skomplikuje on dialog ekumeniczny i budowanie wspólnoty w Kościele. My wywodzimy się z tej tradycji, która później została nazwana starokatolicką, czyli zachowująca stary ustrój Kościoła katolickiego. […]
– Udzielał ksiądz ślubów parom jednopłciowym.
– Tak. To praktyka, która funkcjonuje w wielu Kościołach na świecie. Nie jest to dla nas nic nadzwyczajnego, co nas szczególnie porusza. Ważne jest to, jak rozumiemy sakrament małżeństwa. W naszym przypadku jego podstawowym zadaniem jest wzajemne uświęcenie się małżonków, a oni się uświęcają przez swoją miłość, więc to ona, a nie płeć partnerów jest tu fundamentalna. Istotne jest jedynie to, że przynajmniej jedna osoba musi należeć do naszego Kościoła, ponieważ poza Kościołem nie ma sakramentów.
Żyjemy w spolaryzowanym społeczeństwie. Nie chciałbym, żebyśmy byli traktowani w pewien instrumentalny sposób, jeśli się komuś coś nie podoba, no to jesteśmy my. Nam zależy na tym, żeby budować chrześcijańskie wspólnoty, takie autentycznie chrześcijańskie, otwarte na każdego człowieka” - Gazeta Wyborcza/Fundacja Wiara i Tęcza.
Kochani - w 2023 życzymy wszystkiego co najlepszego na cały nowy rok! Bądźcie szczęśliwi! Samych wspaniałości, inkluzywności, spełnienia marzeń i najważniejsze zawsze bądźcie sobą! 🌈🥂 pic.twitter.com/yzfxGUTA7R
— Fundacja Wiara i Tęcza (@WiaraTecza) January 1, 2023
Tylko prawda wyzwoli cię, święty Szczepan mówił im prawdę tak nie podobało się ludziom ukamienowali go. Przed śmiercią prosił Boga o przebaczenie swoim katom. Jesteś dzieckiem Bożym, ktoś cię rani, Bogu nie jest miłe jak ktoś rani drugiego człowieka. Jak ludzie pluli, nienawidzili Szczepana, na krzyżu modlił się do Boga nie wiedzą co robią jego oprawcy.
Wielu ludzi raną cię tak naprawdę nie chcą cię zranić cię. Oni robią to po prostu, własnego bólu, zamiast złościć na ludzi. Powinniśmy lepiej zrozumieć. Co stoi za ich zachowaniem, są ofiarami otoczenia które im wmówiło jesteś zły i kazano im atakować cię.
Możemy tylko być dobrym, robimy swoje i akceptujemy się, to diabłu się nie podoba się i bardziej będą cię nienawidzić. Ty musisz być dobrym, nie pozwól żeby diabeł był dla ciebie zemstą. Nie idź spać zły, mówimy nic nie poradzimy jak czujemy. Ile nas być złym, czy coś nam dało byciem złym, czy nasi wrogowie pomogło. Miejmy ulgę kiedy robimy co słuszne i akceptujemy się.
Katedra Hope
Metropolitan Community Church of Toronto
Metropolitan Community Church Tampa
Metropolitan Community Church San Diego
Parafia Ewangelicka Opatrzności Bożej we Wrocławiu
Nabożeństwo parafii ewangelicko-reformowanej w Warszawie.
Dominikanie Wrocławscy
Dominikanie w Łodzi
Liturgia kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Krakowie
Nabożeństwo z kościoła ewangelicko-augsburskiego Świętej Trójcy w Warszawie
Parafia Ewangelicko-Augsburskiej Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie.
Luteranie w Katowicach
Luteranie w Łodzi
Codziennik biblijny
Katedra Narodowa w Waszyngtonie (Washington National Cathedral)
Metropolitan Community Church - Resurrection Houston
Metropolitan Community Church Washington DC
Metropolitan Community Church of Richmond
Metropolitan Community Church of Windsor
Milwaukee Metropolitan Community Church
Metropolitan Community Church - Los Angeles
New Life Metropolitan Community Church
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz