poniedziałek, 20 lipca 2015

Okładka najnowszego numeru Repliki, na okładce prof. Ewa Graczyk - badaczka literatury polskiej


Okładka najnowszego numeru „Repliki” (nr 56).

Spogląda z niej prof. Ewa Graczyk - badaczka literatury polskiej, od ponad 30 lat pracująca na Uniwersytecie Gdańskim, zajmująca się m.in. okresem romantyzmu, literaturą kobiet oraz twórczością Gombrowicza. W 2006 r. jej książka „Przed wybuchem wstrząsnąć. O twórczości Witolda Gombrowicz w okresie międzywojennym” była nominowana do nagrody Nike.

Jesteśmy zaszczyceni, że właśnie w „Replice” prof. Graczyk po raz pierwszy mówi o swej nieheteronormatywności. Naszych Czytelników/czek nie musimy pewnie przekonywać, jak ważny jest taki głos.

W wywiadzie Marty Konarzewskiej prof. Graczyk opowiada o bliskiej jej literaturze, o rodzicach, o nastoletnich fantazjach erotycznych i o niedopuszczaniu ich do świadomości, o długim milczeniu na temat własnych pragnień i miłości oraz o przerwaniu tego milczenia. I jeszcze o tym, że teraz działa w trójmiejskim stowarzyszeniu LGBT Tolerado i wymyśliła tegoroczne hasło gdańskiego Marszu Równości – „Jesteśmy rodziną”.

Prof. Ewa Graczyk:
„Musiałam sobie uświadomić, że moje fantazje erotyczne dotyczą raczej kobiet, i to akurat dość szybko sobie uświadomiłam - nie chcąc tego nazywać. Mając kilkanaście lat już ewidentnie wiedziałam: raczej kobiety niż mężczyźni. (…) Bałam się. Bagaż pogardy związany ze słowami „lesbijka”, „homoseksualista”, „pedał” był bardzo silny. To było wtedy coś okropnego. Naprawdę okropnego. Potworność, sfera abiektalności, tabu była w tamtym świecie bardzo silna, a ja byłam na nią bardzo wrażliwa. Wszystko się we mnie odbywało przez różnego rodzaju fragmentaryzacje osobowości: w jednej części działo się to, w drugiej tamto, w fantazmatach sceny erotyczne z kobietami, a w sferze języka uniki: ja tego nie nazywam, nie przyjmuję do wiadomości…”

„Powoli uczę się wypowiadać wiele rzeczy. Z perspektywy młodych ludzi moje doświadczenie może wydawać się dziwaczne: ktoś, kto po latach milczenia nagle mówi, to trochę jakby jakiś potwór wynurzył się z mroku. Ale właśnie z tej perspektywy milczenia widać, jak ważne jest wypowiadanie swojego życia, pragnienia, miłości. Ja sama wiele rzeczy, które mi się przytrafiły w moim życiu odbieram jako dobre, ale milczenia nie. Powiedzenie sobie i innym: „nie jestem taka jak wszyscy”, „robię, co chcę; nie żyję według cudzego pragnienia”, to jest znacznie bliższe spełnienia czy szczęścia. Im wcześniej, tym lepiej.”

Cały wywiad – do przeczytania w najnowszej „Replice”, dostępnej już na allegro:
http://allegro.pl/replika-magazyn-spoleczno-kulturalny-lgbt-nr-56-i5550724831.html

oraz w prenumeracie:
http://replika-online.pl/prenumerata/

W najnowszej „Replice” również moc innych artykułów.
Spis treści tu:
http://replika-online.pl/juz-za-tydzien-nowa-replika-2/

Obecnie numer jest w druku - wysyłka do prenumeratorów/ek oraz do klubów - 23 lipca br.

(Zdjęcie prof. Ewy Graczyk na okładce - Aleksandra Łyźniak)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz