niedziela, 5 kwietnia 2015

Były ksiądz odchodzi kapłaństwa żeby żyć normalnie i być sobą


Publiczny coming out jeszcze chyba w Polsce nie było - w reportażu TVP Katowice swoją historię opowiedział były ksiądz Jan Oko, opowiedział swoją historie bycie gejem, księdzem, samotności ...

Reportaż nazywa się „Moja spowiedź”: Jan Oko: „Nie wiem, czy moje życie jest dobrym materiałem na książkę, ale jak się wszystko opowie, to się to samo układa w głowie – teraz jest dobra okazja, by to zrobić. (…) Powołanie poczułem dość późno, dopiero w maturalnej klasie. (…) Przyjąłem święcenia i na początku wszystko było dobrze… A potem pojawiła się pierwsza miłość. To było bardzo trudne, ale i bardzo piękne – oszałamiające. Coś, czego wcześniej nigdy nie doświadczyłem. Było tak nowe, że właściwie nie wiedziałem, co robić. A nigdy nie chciałem takiej sytuacji, w której żyłbym w udawaniu. Bardzo mnie to męczyło.

Ale nie jest łatwo powiedzieć, że jest się księdzem, a jednocześnie, że podobają mi się faceci. W tej sytuacji, jaka jest.

Nawet nie wiedziałem, że można się tak zakochać. Wcześniej wszystkie te opisy z książek, z filmów wydawały mi się tak sztuczne, tak nienaturalne – a potem mnie to dotknęło – to uczucie jest przepiękne. Nawet jeśli skończyło się niemiło – dostałem propozycję zapłacenia za milczenie. Nie zapłaciłem. Leczyłem to potem dwa lata, tak wewnętrznie. (…)

Ten wybór zajął mi w sumie cztery lata. Stwierdziłem, że chcę być z kimś, chcę bliskości większej niż przyjacielskiej. To były najtrudniejsze momenty, gdy człowiek wieczorem po całym dniu pracy, bycia wśród ludzi, przychodzi sam do swojego pokoju i co? Mam płakać w poduszkę? Cieszyć się życiem razem z pluszowym misiem? (…) Zacząłem nowe życie i natrafiłem na życzliwych ludzi. Dla nich to nie było problemem: „Jesteś gejem? OK., i tak cię lubię”

Jan Oko, od lat zakochany w książkach, prowadzi dziś Antyk-Wariat.

Panie Janie (Janku?), gratulujemy niesamowitej odwagi! Być może tym reportażem odmienia Pan teraz życie wielu innych księży, którzy właśnie zastanawiają się co dalej robić z jakąś miłością do innego mężczyzny…

Trzymamy kciuk! Będzie dobrze - Replika.

Wideo na TVP Katowice

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz