środa, 24 września 2014

Dr Tomasz Kitliński dla Repliki


Dr Tomasz Kitliński, wykładowca UMCS i University of Brighton o swym – zawartym w Brighton - małżeństwie z Pawłem Leszkowiczem (kuratorem słynnej wystawy „Ars Homo Erotica” w Muzeum Narodowym):

„Prawie dwadzieścia lat temu podczas wakacji w Ustce poszliśmy z Pawłem na nasz pierwszy romantyczny spacer nad morzem, przy blasku księżyca. Nasz związek przez długi czas funkcjonował na odległość. Paweł mieszkał w Poznaniu, ja w Lublinie. Później byliśmy rozproszeni po świecie. Spotykaliśmy się często w połowie drogi, np. w Warszawie albo Berlinie. Ale to nie były nigdy zbyt długie rozstania. Myślę, że dystans wpływa bardzo ożywczo na pary. Teraz tutaj, w Brighton w Wielkiej Brytanii, gdzie od kilku lat mieszkamy, w świetle słońca zawarliśmy związek małżeński. Już w mojej pierwszej książce „Obcy jest w nas” pisząc o małżeństwie homoseksualnym, dodałem zdanie z Zapolskiej: „O tym się nie mówi, o tym się nawet myśleć nie chce” i skomentowałem: „To się czyni!”. No i, rzeczywiście, myśmy to uczynili. (…)

Chcielibyśmy, by wszystkie pary tej samej płci mogły zawrzeć małżeństwa. To wielki krok kulturowy i cywilizacyjny. Paweł i ja zrobiliśmy to też dla społeczeństwa, choć jestem anarchistą! (…) Rewolucja polega na tym, że jednopłciowe małżeństwa to zerwanie z homofobią i wielki protest przeciwko uprzedzeniom, a z drugiej - nawiązanie do tradycji.

Moi rodzice napisali na nasze wesele słowa, które zostały odczytane: „Cieszymy się, że doczekaliśmy tego dnia i życzymy innym takim parom w Polsce, by mogły przeżywać tak ważne dla siebie uroczystości”. (…)

Zawsze mi się wydawało, że w Polsce to klasa polityczna jest zacofana, politycy robią złą robotę, manipulując religią i zamieniając chrześcijaństwo w fundamentalizm. Społeczeństwo poszło już dalej i stopniowo odrzuca uprzedzenia.”

Cały wywiad Przemysława Góreckiego z Tomaszem Kitlińskim o jego małżeństwie, o jego ukochanym queerowym Lublinie i o tym, jak zmieniał się dyskurs o homoseksualności w polskich mediach w ciągu ostatnich lat – do przeczytania w najnowszej „Replice”, dostępnej w klubach LGBT-friendly, i prenumeracie.

Foto: Tomasz Kiltiński (z prawej) i Paweł Leszkowicz 11 lat temu pozują Karolinie Bregule do akcji „Niech nas zobaczą” Kampanii Przeciw Homofobii

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz