sobota, 12 lipca 2014

Projektant mody Giorgio Armani skończył 80 lat


www.pinterest.com
Zanim zajął się projektowaniem odzieży, Georgio Armani studiował medycynę, zajmował się fotografią, a po przyjeździe do Mediolanu z rodzinnej Piacenzy, został dekoratorem wystaw sklepowych w domu towarowym La Rinascente. Tu po kilku latach został dostrzeżony przez dom mody Nino Cerruti, który zaprosił go w 1961 r. do współpracy, powierzając mu zaprojektowanie nowej męskiej linii. Kolekcja uznana potem za wyjątkowo udaną, zapoczątkowała jego karierę projektanta, początkowo (do 1970 r.) w barwach Cerrutiego, a potem już na własny rachunek. Armani postanowił się bowiem usamodzielnić i po odejściu od Cerrutiego do spółki ze swoim partnerem Sergio Galeottim (zmarł w 1985 r. na AIDS), założył firmę Giorgio Armani, projektującą początkowo odzież męską, a wkrótce (od 1985 r.) także damską.

Finansowo Armani stanął za nogi, kiedy właściciel Barneysa, jednego z bardziej znanych nowojorskich centrów handlowych, kupił na wyłączność prawa do jego kolekcji. Sławę projektanta zyskał natomiast ubierając Richarda Gere'a do filmu "Amerykański żigolak" na początku lat 80. Wkrótce posypały się kolejne zamówienia i Armani stał się autorem kostiumów do takich filmów jak "Batman", "Marsjanie atakują", "Wysokie obcasy" Almodovara czy "Pulp Fiction" Quentina Tarantino, strojów na trasy koncertowe dla Davida Bowie, Tiny Turner czy Nelly Furtado, a także dla mistrzów sportu. Armani stworzył kilka linii odzieży damskiej i męskiej, m.in. Emporio, Collezioni, Privé a także tańszą A/X (Armani Exchange) zainspirowaną modą młodzieżową i adresowaną do młodszej, masowej klienteli. Imperium Armaniego, oprócz kilkuset salonów w kilkudziesięciu krajach, w których sprzedaje się sygnowane jego nazwiskiem ubrania, okulary, zegarki, perfumy (m.in. Gio i Aqua Di Gio), i artykuły do wyposażenia wnętrz (Armani Casa), obejmuje dziś także sieć kawiarni na całym świecie, dwie luksusowe restauracje Nobu i Privé w Mediolanie, firmę florystycznąa, cukiernię, a wkrótce obejmie także sieć luksusowych hoteli i ośrodków wypoczynkowych (pierwszy hotel Armaniego ma zostać otwarty w Dubaju w 2008 r.).

To imponujące imperium przynosi milionowe zyski. W 2007 r. "Forbes" wycenił jego wartość na ponad 4 mld dolarów, a sam Armani jest uważany za najbogatszego kreatora mody na świecie. "Nie wiesz, w czym wystąpić na przyjęciu, włóż coś od Armaniego". Ta rada, popularna wśród hollywoodzkich gwiazd, oddaje istotę stylu włoskiego projektanta, który kojarzy się z jakością, elegancją i wyrafinowaną prostotą (prosty, niebanalny krój, stonowana kolorystyka, szlachetne tkaniny). Armani ma na koncie takie "rewolucje" stylistyczne, jak "zmiękczenie" męskiego garnituru, a właściwie marynarek poprzez pozbawienie ich usztywnień i podszewki oraz rozjaśnienie kolorystyki, a także wylansowanie garnituru kobiecego z szerokimi spodniami, który stał się "mundurkiem" kobiet zajmujących się biznesem.

W 2001 r. udzielił wywiadu, w którym zapytany, co było jego największą porażką w życiu, odpowiedział, że „niemoc zatrzymania śmierci swojego partnera”. (źródło wprost)


Najnowsza kolekcja


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz