środa, 11 stycznia 2012

Być gejem w świecie arabskim

Koran, uznawany przez muzułmanów jako święta księga islamu, wypowiada się co do czynów homoseksualnych w surze al-Araf (Wzniesione krawędzie) (7,79) oraz w surze asz-Szuara (Poeci) (26,166), nawiązując do opowiadania o Sodomie. Hadisy jeszcze bardziej ostro wypowiadają się w tej kwestii (Zabij tego który to czyni, a także tego, któremu to czynią) zabraniając zarówno liwat, stosunków seksualnych między mężczyznami, jak i sihak, stosunków lesbijskich. Islamskie szkoły prawa różniły się głównie co do kary, jaką powinni ponosić homoseksualiści oraz sposobu dowodzenia winy. Historycznie w krajach islamskich homoseksualizm był czasem tolerowany, czemu sprzyjała poligamia. W wielu jednak, w których islam jest religią państwową za homoseksualizm nadal grozi kara śmierci: w Iranie, Arabii Saudyjskiej, Mauretanii, Sudanie i Jemenie. Przykładem jest egzekucja irańskich nastolatków-gejów, Mahmuda Asgariego i Ajaza Marhoniego, dokonanej w 2005 roku przez irańskich fundamentalistów. W innych państwach przepisy są łagodniejsze, co zazwyczaj oznacza wieloletnie więzienie. Również lesbijki bywały prześladowane - historyk at-Tabari opisuje przypadek ukarania śmiercią pary lesbijek uprawiających seks w haremie kalifa al-Hadiego.

Z drugiej zaś strony prawa te nie zawsze są ściśle egzekwowane. W egipskiej oazie Siwa do lat 40. XX w. praktykowane były małżeństwa między mężczyznami, co było jednak pewnym regionalnym wyjątkiem. W krajach zachodnich w diasporze muzułmańskiej istnieją organizacje homoseksualistów-muzułmanów (Queer Jihad, Al-Fatiha), uważane jednak przez współwyznawców za apostatów.

Oficjalnie homoseksualizm jest w krajach arabskich potępiany i zagrożony ostrymi karami - aż do kary śmierci w Arabii Saudyjskiej i Jemenie. Rzeczywistość jest znacznie bardziej skomplikowana. Pisze o tym obszernie francuski magazyn przedruków "Courrier International".
Maroko

W nocnych klubach Casablanki jak we wszystkich tamtejszych lokalach, klientela jest prawie wyłącznie męska. O później godzinie w jednym z nich, uchodzącym za "główną kwaterę" gejów, uprzywilejowane miejsce ich spotkań i podrywu, ktoś bez żenady mówi pracującej nad tematem dziennikarce, żeby weszła na piętro, bo tu, na parterze, gromadzą się heteroseksualiści. Właściciel niespecjalnie obawia się policji, przymyka oczy, bo geje są dobrymi klientami. "Tworzą wspólnotę, która uczęszcza w te same miejsca, ma takie same poczucie humoru i swoje specyficzne kody". Przewodnik prowadzi dziennikarkę na jeden z głównych bulwarów miasta i do parku, gdzie widuje się gejów co krok, a potem do innej kawiarni, w której przy sentymentalnej muzyce tulą się do siebie w tańcu męskie pary. Za wychodzącymi z lokalu zamyka drzwi policjant, który czuwa, by w tej dzielnicy ludzie spokojnie spali i dobrze się bawili. W czerwcu policja wtargnęła wprawdzie na przyjęcie urodzinowe jednego z gejów i zatrzymała 43 obecnych, lecz zwolniono ich po dwóch dniach na polecenie głównego prokuratora królewskiego.
Bahrajn

Urzędnik jednego z ministerstw wyznaje bez oporów rozmówcy z miejscowej gazety, że chodzi do pracy w kobiecych szatkach (nie różniących się, co prawda, od męskich tak wyraźnie jak w Europie) i mimo że mu to sugerowano, nie musiał podawać się do dymisji. Bynajmniej nie kryje się z homoseksualizmem, mówi, że był gejem już w łonie matki, ale na pytanie, czy uważa się za chorego, odpowiada twierdząco i zapewnia, że biegał do lekarzy, a nawet podróżował do Mekki, żeby się wyleczyć. Zgadza się, że "ten rodzaj dewiacji" nie powinien być akceptowany w społeczeństwie islamskim, i ubolewa, że nie nie jest to już "społeczeństwo pewne swoich wartości".

W kilku tekstach reprodukowanych przez "Courrier" pokreśla się rzecz podstawową: wpływ wzorów czerpanych z kręgu cywilizacji zachodniej na samookreślenie i zachowanie gejów w krajach arabskich, a także na postępowanie władz wobec nich. W obyczajowości niektórych krajów stosunki seksualne między mężczyznami - w zasadzie zabronione przez islam - są czymś naturalnym, a zaczynają być zdrożne, jeśli związek staje się trwały. Nie ma w tamtejszych wersjach języka arabskiego takich słów jak "homoseksualista" czy "gej". Zachodnie pojęcia wraz z ich ładunkiem emocjonalnym rzutują na arabskie podejście do homoseksualizmu - budzą wyrzuty sumienia lub pozytywną świadomość własnej odrębności, a z drugiej strony - radykalizują politykę penitencjarną rządów.

Egipt

Wielu gejów ma normalne rodziny, prowadzi życie intymne z własnymi żonami, a relacje męsko-męskie traktuje jako spełnienie na innej płaszczyźnie, poszerzenie i wzbogacenie doświadczenia erotycznego. Wiąże się to z tradycyjną w świecie islamu dominacją mężczyzny nad kobietą, z jej upośledzeniem - kobiecie nic do tego, co jej pan robi poza domem. Zmiany następują w konfrontacji z cywilizacją zachodnią. Także negatywnej: obecne ustawodawstwo regulujące stosunki między płciami powstało w 1951 r., w ferworze czasów dekolonizacji; patrioci egipscy chcieli wtedy skończyć z prostytuowaniem się kobiet w domach publicznych utrzymywanych przez Brytyjczyków. Wzorem dla tego ustawodawstwa był zaś... kodeks Napoleona.

Po długim okresie względnej tolerancji doszło w Egipcie, począwszy od maja 2001 r., do masowych aresztowań gejów. Uwięziono ich setki, poddawano wymyślnym nieraz torturom. Słynny proces 52-osobowej grupy ujętej w trakcie policyjnego najścia na kairską dyskotekę Queen Boat był ku zdumieniu zachodnich obserwatorów silnie nagłaśniany - na salę sądową nie dopuszczono publiczności z wyjątkiem dziennikarzy krajowych i zagranicznych. Władze mówiły o obronie "autentycznej" kultury narodowej, a egipska prasa oskarżała podsądnych o praktykowanie kultu szatana i działanie na rzecz imperialistycznych mocarstw.

Proces był niesamowity, bo podsądni występowali w maskach, które sami sobie prokurowali, wydzierając kawałki materiału ze swoich ubrań, żeby nie pokazywać twarzy licznie obecnym fotografom, a także żeby się nie dać upokorzyć - co było jednym z głównych celów władzy. Wysłannikowi amerykańskiego "Middle East Report" przychodziła na myśl anachroniczna wizja Wschodu jako "tajemniczego świata, w którym żądze zostały stłumione, lecz wszędzie czuje się ich obecność". Określił ten proces jako "najsłynniejszą konfrontację między homoseksualistami a prawem od czasu Oscara Wilde'a". Wyroki zapadły stosunkowo łagodne i można przypuszczać, że chodziło nie tyle o tradycję i kulturę, ile o zemstę przyjaciół prezydenta Republiki na koterii politycznej, która wyrażała przedtem wątpliwości co do prowadzenia się jego syna. Wszelako afera Queen Boat wywołała całą falę represji.

Palestyna

Wielu gejów palestyńskich chroniło się w Izraelu, gdzie homoseksualizm nie jest represjonowany. Często mieli żydowskich partnerów. Od wybuchu obecnej intifady (wrzesień 2000 r.) ich los stał się ciężki - jeśli nie mają wcześniejszych zezwoleń na pobyt w tym kraju, są aresztowani i bezlitośnie ekspulsowani. Trudne jest również położenie "kochających inaczej" islamskich imigrantów zarobkowych w zachodniej Europie. Muszą się liczyć nie tylko z uprzedzeniami swoich ziomków i ich obawą przed zrażaniem sobie "tubylców", lecz również z szykanami ze strony władz, które widzą w nich czynnik rozprzestrzeniania się AIDS.



Grupa konserwatywnych Pakistańczyków przywódców religijnych oraz politycznych wypowiedzieli się przeciwko LGBT praw. Przywódcy religijni wydali oświadczenie  żądają do śmierci osób LGBT w tym kraju. Nie mają prawa być Pakistańczykami i Muzułmanami zasługują na śmierć. LGBT osób nazywają terrorystami. 

Jednak geje i lesbijki pochodzący z rodzin muzułmańskich mówią, że bardzo często we własnych domach doświadczają bolesnej dyskryminacji. We wrześniu opublikowano badania przeprowadzone na grupie około 1000 młodych berlińczyków obojga płci, szeroko komentowane przez niemiecka prasę, które wykazały jednoznacznie, że wśród młodzieży pochodzenia tureckiego występuje znacznie wyższy poziom homofobii niż w pozostałej części społeczeństwa.

– To są poważne różnice – mówi autor badań, Bernd Simon, profesor psychologii na Christian-Albrechts-University w Kiel. – Nie da się ich nie zauważyć. Musimy się zastanowić, co z tym zrobić.

Profesor podkreśla, że silna homofobia występuje również wśród imigrantów z Rosji i przyjezdnych z innych, mniej zurbanizowanych regionów Niemiec. – Niedobrze byłoby odpowiadać na homofobię islamofobią – dodaje.

– Dla nas, muzułmanów, to szczególnie trudne – mówi Kader Balcik, dwudziestodwuletni Turek z Hamburga. – Jeśli jesteś gejem, natychmiast zostajesz wykluczony z rodziny.

On sam przeprowadził się niedawno do Berlina po tym, jak jego matka wyrzuciła go z domu (jest biseksualistą). – Co to za matka, która życzy śmierci własnemu synowi? – pyta, a jego oczy wypełniają się łzami.

Hasan, dwudziestojednoletni Arab, siedzący przy stoliku w nieco cichszej, przylegającej do klubu kawiarni, odmawia ujawnienia nazwiska. – Zabiliby mnie. Moi bracia by mnie zabili – mówi. Zapytany, czy to przenośnia, odpowiada: – Nie, po prostu by mnie zabili. Żyję podwójnym życiem. Tutaj jestem sobą, wśród nich jestem taki, jakim oni chcą mnie widzieć.

Hasan dodaje, że chce się ożenić, ale raczej po trzydziestce, a nie od razu, jak chcieliby jego rodzice. – Muszę mieć dzieci, aby spełnić wymogi islamu – mówi. – Wyrzeknę się homoseksualnego życia. Porzucę je.


Krótki dokument o irackich uchodźcach LGBT, którzy uciekli do Syrii z powodu przerażającej jakiej przemocy doświadczyli w Iraku. Amerykanie nic nie zrobili dla LGBT w Iraku, tylko jest gorzej, ponad 700 członków LGBT w Iraku zostało zabity czasie wojny w tym kraju. Duża część śmierć drastycznej, po torturach, gwałtach czy morderstwa tak zwane "honorowe" jak rodziny zabijają, po wstyd przynoszą rodzinie za to że są "inni".

 Malezja palowanie na homoseksualistów, w tym kraju za homoseksualizm karze się 20 lat wiezienia. Cały czas zaostrza się prawo wobec osób homoseksualny jak np nie mogą procować w publiczny instytucja, telewizji.

Demonstracje LGBT są zakazane, są naloty policji na LGBT kluby, siłownie. Czy pisałem chłopcy zostali wysłani na obóz naprawczy z powodu są zniewieściali. Zakaz piosenki Lady Gagy Born This Way. Chcą jeszcze bardziej zaostrzyć prawo nie tylko do osób LGBT, osoby które pomagają i wspierają społeczność LGBT będą karane.

Uczniowie dziewiątych i dziesiątych klas w Arabii Saudyjskiej uczą dzieci, że obowiązkiem każdego muzułmanina jest dążenie do eksterminacji narodu żydowskiego. Na śmierć zasługują również homoseksualiści, ponieważ są zagrożeniem dla społeczeństwa. Natomiast kobiety są słabe i nieodpowiedzialne.

Islamski ekstremista wezwał do śmierci lesbijki pisarki, po szturmie na konferencję w Amsterdamie, nie dawno. Kanadyjska pisarka Irshad Manji wydała książkę nowoczesny Islam. Przed budynkiem grupa około 20 mężczyzn i chłopców pojawili się wieczorem, skandowali hasła i obrzucali publiczność jajami. Ekstremiści pochodzą z Belgijskiej organizacji islamskiej Sharia4Belgium.

Wiemy nie od dziś europejscy fundamentaliści islamscy nienawidzą homoseksualistów miedzy innymi w Holandii atakują nas, grożą i biją.

Czy emigranci geje z Turcy są atakowani przez swoi rodaków w niemczę.  Tak się nienawidzą muzułmanie i chrześcijanie fundamentalistów ale łączy swoje siły do walki z homoseksualistami.

Albo kilka miesięcy temu w Belgii radykalni muzułmanie sami biorą sprawy w swoje ręce „w obronie moralności”. Dochodzi do pobić gejów.

12 czerwca młodzież pochodzenia północnoafrykańskiego zaatakowała homoseksualistę w Brukseli. Pobili go i próbowali udusić. Zdaniem Bruno de Lille (partia Zielonych), sekretarz stanu ds. równouprawnienia w regionie Brukseli, najwięcej sprawców napadów homofobicznych pochodzi ze społeczności muzułmańskiej. De Lille uważa jednak, że napady nie są powiązane z religią, lecz z kulturą macho, do prawda po wpijali tyle lat im nienawiść do osób homoseksualny, jak to robią księża wiernym.

Tymczasem w Antwerpii, jak twierdzi imigrant homoseksualista Carim Bouzian, nie jest lepiej. Geje są napominani przez islamską „policję moralną”, grupę starszych mężczyzn i radykalnej młodzieży, którzy uważają, że muszą ostrzegać gejów przez ich „błędnym zachowaniem”. Na napominaniu się nie kończy, jeżeli delikwent nie zareaguje na nie poprawnie, ryzykuje pobicie.

W mieście nie ma już takich miejsc, gdzie jest się wolnym od „policji moralnej”. Pary gejowskie żyjące w imigranckim otoczeniu regularnie otrzymują pocztą cytaty z Koranu i zdechłe szczury.

 W wielu krajach islamskich prześladowania gejów są na porządku dziennym. W Arabii Saudyjskiej za miłość gejowską grozi kara śmierci. W Niemczech homoseksualiści-muzułmanie mają przede wszystkim problemy w rodzinach.

Mourad A. jest gejem. Od lat pracuje w salonie fryzjerskim w multikulturalnej Kolonii. 'Sam nie mam z tym żadnych problemów, ale ponieważ pochodzę z Turcji, gdzie panują inna kultura i mentalność, nie mogę tego powiedzieć moim rodzicom'.

Mourad A. (imię zmienione), prowadzi podwójne życie: z jednej strony otwarcie podchodzi do swojej orientacji seksualnej, z drugiej zaś musi ją zachować w tajemnicy: 'Jesteśmy bardzo religijni, zwłaszcza mój ojciec. Moja rodzina nic o tym nie wie, za to wszyscy moi przyjaciele, czy koledzy w pracy'.

25-letni 'hairstylist' urodził się w Berlinie. Jego dziadkowie do Niemiec przybyli z Turcji już w latach sześćdziesiątych. I pomimo, że rodzice Mourada od ponad czterdziestu lat żyją w Niemczech, na ich zrozumienie liczyć nie może. Mówi, że żyje w ciągłym strachu, ponieważ wie, że jego ojciec bardzo gwałtownie by zareagował, gdyby się dowiedział: albo by się go wyrzekł, albo - co gorsza - mógłby próbować go zabić.

Islam, podobnie jak większość religii, odrzuca homoseksualizm. Koran zdecydowanie potępia praktyki homoseksualne. Miłość gejowska świadczy o słabości charakteru, z którą trzeba walczyć - wyjaśnia Mustafa Hadzic, imam bośniackiej gminy islamskiej w Kolonii: 'Jest to choroba, którą trzeba leczyć jak alkoholizm. W Islamie homoseksualizm jest uważany za grzech i dlatego go nie chcemy. Kto się tak zachowuje jest w Islamie wielkim grzesznikiem, ale nie bezbożnikiem. To trzeba rozróżniać'.

Mustafa Hadzic w żadnym wypadku nie optuje za karaniem gejów. Swą rolę imama widzi w ich nawracaniu.

Dlatego stawia na dialog i pracę uświadamiającą - i zdecydowanie odrzuca wszelką przemoc wobec gejów, jak to się praktykuje w wielu krajach islamskich: 'W społeczeństwie w jakim żyjemy dopuszczalne jest jedynie potępienie moralne, w żadnym wypadku kary cielesne. Nikt nie ma prawa do linczu; ani pojedyncze osoby, ani rodziny. W Islamie jest to niedopuszczalne'.

Mourada to nie satysfakcjonuje: 'Gdy idę do rodziców, gdy tylko przekręcam klucz w zamku i otwieram drzwi, za każdym razem myślę: OK za chwilę mnie zmieszają z błotem, bo już o wszystkim wiedzą. Za każdym razem idę do rodziców podszyty strachem'.

Tak jak on, czuje się wielu imigrantów-homoseksualistów w Niemczech, wyjaśnia Fabian Spies z poradni dla imigrantów gejów w Stowarzyszeniu Gejów i Lesbijek w Kolonii (LSV): 'Z chwilą, gdy wyjdzie na jaw, że są homoseksualistami, wiele rodzin się ich wyrzeka, lub ich wydziedzicza. Niektórym grozi się nawet śmiercią. W niemieckich rodzinach nie ma to aż tak drastycznego przebiegu jak w kręgach imigranckich'.

Mimo, że w Niemczech ustawę antydyskryminacyjną wdrożono już przed czterema laty i homoseksualne osoby zajmują dziś w życiu publicznym także wysokie stanowiska, ci o rodowodzie imigranckim czują się nadal dyskryminowani.

Na przestrzeni ostatnich lat powstało w Niemczech kilka poradni specjalistycznych dla imigrantów-homoseksualistów. Stowarzyszenie Gejów i Lesbijek w Niemczech (LSVD) jest największą organizacją homoseksualistów w RFN. Dysponuje 10 placówkami dla imigrantów-gejów w większych miastach Niemiec. Poza tym w całym kraju powstaje coraz więcej grup samopomocy, zrzeszających homoseksualistów według ich pochodzenia etnicznego. W grupach tych pomaga się osobom o innej orientacji seksualnej ujawnić się i wspiera się ich na 'trudnej drodze do siebie samego'. Jak złożone jest to zadanie, Mourada A. nie trzeba przekonywać: 'Czasami wydaje mi się, że to jeszcze za wcześnie, żeby mówić o tym z rodzicami. Gdy będę starszy, może się w inny sposób dowiedzą, kto wie. Na razie brakuje mi jednak odwagi, żeby się do tego przyznać'.

Wśród też pozytywnie grupa LGBT muzułmanie walczą o swoje prawa, tak jak chrześcijaństwie duchowni poniżają nas i są kościoły pro LGBT. Podobnie jest w islamie, całą ta nienawiść bierze się z ekstremizmu religijnego dochodzi do zamachów terrorystyczny, kobieta jest gorsza od mężczyzny "kult męskości" jak każdej religii, jedni muzułmanie mówią kobieta musi zasłaniać twarz po inaczej rzuci klątwę na mężczyzn ale inni mówią, kobieta nie musi zasłaniać twarz.

Sami stwarzani ekstremizm religijny każdej religii pozwalamy im robić co chcą, wierzymy im że kobieta jest gorsza od mężczyzny, lesbijka i gej zasługują na śmierć. Później dochodzi do różny tragedii, brak akceptacji rodzin jak już dziś jest problem "morderstwa honorowe" kiedy ojciec ma prawo zabić córkę po ona nie była posłuszna. 

Meet El-Farouk Khaki, gej muzułmanin, który założył meczet, przyjmuje ludzi wszystkich orientacji seksualnych w Toronto, powstają siostrzane meczety w Atlancie i Waszyngtonie.  Mówi Khaki że w islamie nie było miejsca przyjaznego dla LGBT dużo osób porzucało swoją religię. (coś tak jak wśród LGBT chrześcijan). Jego działalność rozpoczęła w 1991 roku, kiedy założył społeczną grupę wsparcia dla muzułmanów LGBT, zwany Salaam. On też założył Min-Alaq, polityczną grupę postępowych muzułmanów. A on prowadził prywatną praktykę prawniczą specjalizującą się w imigracji od 1993 roku. Większość jego przypadków chodzi reprezentujących mężczyzn i kobiet, którzy walczą z przemocą, dyskryminacją czy prześladowaniem z powodu płci czy orientacji seksualnej.

Prawdziwa religia islam inna nie nawołuje do nienawiści do człowiek nawołuje do nienawiści chcę być Bogiem. Chcą zdecydować sami ludzie kto ma być zbawiony, a kto nie ale prawda jest do tylko Bóg ma prawo to tego Człowiek ma miłować siebie samego siebie, pokazuje jedno ci poniżają nie miłują siebie, tylko nienawidzą. Będą tak samo traktowani jak ich traktuje się , ale co oni robią mówią że są dyskryminują płaczą ale sami do wojnę  wywołali ekstremiści religijni nie są ofiarami jak chcą być tylko przestępcami wobec Boga który nie miłują  miłością tylko nienawidzą. 

Dzięki znajomy muzułmanów wiem że islam nie jest taki jak opisuje się media, do co piszą do fałszywy islam, wśród polski aktywistów LGBT mamy członków tej religii jak szanowany aktywista który zaczął ruch LGBT w polsce Sławek Starosta.

Iraq's unwanted people from Gay Middle East on Vimeo.

źródło Gazeta Wyborcza/wikipedia /DW/blog mój

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz